SaltX Technology vinner E.ON:s och Veckans Affärers E-prize

Nasdaq First North-listade SaltX Technology tog på onsdagen emot EON:s och Veckans Affärers E-prize i kategorin Förnybar energi samt Folkets Pris där SaltX fick över 66% av de rösterna. ”Utmärkelsen går till de allra smartaste svenska energiinnovationerna i kategorierna förnybar energi, energi­effektivisering och hållbara transporter”, konstaterar tidningen Veckans Affärer.

Det är nionde gången som Veckans Affärer delar ut Sveriges största energipris tillsammans med energijätten E.ON.

"Från köksbordet till gemensam sak med giganter som Google i jakten på den förnyelsebara energins heliga graal, har SaltX hittat ett billigt och effektivt sätt att lagra energi i långsiktigt hållbara material", lyder juryns motivering.

Vi är självklart stolta över att en så kompetent jury lyfter fram SaltX teknologi och ser potentialen i att lagra energi i salt. Att dessutom ett ledande energibolag som E.ON, som är potentiell kund och användare, står bakom priset bådar gott för framtiden ”, säger Karl Bohman, VD för SaltX Technology.

Juryn bestod av:

-       Lina Bertling Tjernberg, professor smart grid technology, KTH
-       Stefan Henningsson, senior adviser climate innovation, Världsnaturfonden, WWF
-       Anita Aspegren, avdelningschef för energieffektivisering, Energimyndigheten
-       Joakim Adgård, försäljningschef B2B, E.ON
-       Per Olof Lindsten, digitalchef och redaktör, Veckans Affärer

Läs hela artikeln i Veckans Affärer:

2017-10-11