SaltX vinner Bloomberg New Energy Pioneer Award

- Prisas för potentialen att ställa om den globala energimarknaden

Energilagringsbolaget SaltX Technology – listat på Nasdaq First North – vinner utmärkelsen New Energy Pioneers 2018 som delas ut av Bloomberg New Energy Finance (BNEF). Innovativa bolag från hela världen har valts ut baserat på hur långt fram de befinner sig inom cleantech och hur kraftfull deras lösning är när det gäller att kunna påverka respektive bransch. Bloomberg väljer framförallt ut de bolag som utmärker sig i sin förmåga att revolutionera branscherna: energi, transport och teknologi. Vinnarna av 2018 New Energy Pioneer presenterades på måndagen i New York vid Bloombergs konferens ”The Future of Energy”.

Energisektorn är mitt uppe i en omställning som innebär förändrade affärsmodeller, teknologier, marknadsstrukturer och kommersiella möjligheter. Bloomberg väljer att framhålla och ge utmärkelser till de vinnande bolagen i tävlingen för att på så sätt bidra till omställningen av energisektorn. Vinnarna i år utmärker sig framförallt när det gäller att förändra energisystemet och integrera nya lösningar som energilagring, elektriska fordon, digitalisering, värmeåtervinning och blockchain-teknologi.

”Det är självklart en stor ära att bli utsedd till en New Energy Pioneer av Bloomberg. Det hjälper till att sätta SaltX på den världskartan, men det innebär också ett stort ansvar i att förverkliga energirevolutionen fullt ut. Vi på SaltX lovar att jobba stenhårt fram tills dess att kostnadseffektivt och skalbar energilagring är på plats och är en del i energisystemen världen över” säger SaltX VD Karl Bohman, i samband med när han tog emot priset och presenterade SaltX på Bloombergs Future of Energy Summit i New York.

Michael Wilshire, ordförande i tävlingsjuryn och chefsstrateg på Bloomberg New Energy Finance säger:

Vi är stolta och glada över att i år ha fått in rekordmånga starka kandidater ifrån 47 olika länder […]” och fortsätter ”Vi är imponerade över innovationshöjden, viljan och kreativiteten som bolagen har och är nu spända på att se hur dessa företag kan bidra till att förändra energi- och transportsektorn. Vi är som alltid väldigt tacksamma över den insats de externa jurymedlemmarna har gjort när de valt ut dessa tio vinnare från ett startfält bestående av många starka kandidater.”

Ladda ned Bloombergs pressmeddelande här:

För mer information om New Energy Pioneer:

För ytterligare information kontakta:
Karl Bohman, VD SaltX Technology, tel: +46-705 600 268

Om Bloomberg New Energy Finance
Bloomberg New Energy Finance (BNEF) är en industri-analystjänst som fokuserar på att hjälpa energibolag och -aktörer att utveckla nya möjligheter. Analysfirman består av 200 experter utspridda över sex kontinenter. De gör oberoende analyser för att hjälpa beslutsfattare att ta rätt beslut inom den nya energiekonomin. Genom att erbjuda sofistikerad och välutvecklade fakta kan BNEF tillhandahålla skarpa analyser som ger en mycket god inblick i framtidens ekonomi och hur politiska instrument kan påverka energisektorn i framtiden.

Bloomberg New Energy Finance stöds av Bloombergs globala nätverk om 19 000 anställda på 176 kontor, och som rapporterar 5 000 artiklar per dag. För mer info, gå in på: https://about.bnef.com/

SaltX Technology - www.saltxtechnology.com - utvecklar och säljer en patenterad energilagringsteknologi. Kunderna utgörs huvudsakligen av globala företag såsom Alfa Laval, Vattenfall, Mobile Climate Control och Rheem. SaltX Technologys aktie är listad på NASDAQ First North i Stockholm. FNCA Sweden AB är SaltX Technologys Certified Adviser.

New York
2018-04-09