Serieproduktion inleds och SunCool-fabriken i Kina invigs

Nästa vecka, den 24 januari 2018, inviger SaltX Technologys kinesiska partner NSECT sin fabrik för tillverkning av SunCool-solfångare baserat på SaltX teknologi. Kunder, investerare, partners och myndighetspersoner från Kina och Sverige kommer att närvara vid invigningen av nya fabriken i Yuyao, söder om Shanghai. I samband med att serieproduktionen inleddes i slutet av förra året, tillverkas nu den första serien SunCool-solfångare för leverans i slutet av januari.

Fabriken utgörs av två fabriksbyggnader om totalt 22 500 kvadratmeter samt en kontorsbyggnad för 100 anställda. Inledningsvis ligger den årliga produktionskapaciteten på en miljon tuber med SaltX patenterade energilagringsmaterial. Under kommande månader förväntas nuvarande, relativt låga produktionstakt, att öka i takt med en tilltagande efterfrågan på marknaden.

– Invigningen av SunCool-fabriken och starten på serieproduktionen utgör en viktig milstolpe i SaltX historia. Nu finns det den storskaliga produktionskapacitet som krävs för att möta den globala efterfrågan – både i och utanför Kina, säger Karl Bohman, VD för SaltX Technology.

Invigningen pågår under två dagar och förutom själva ceremonin och middagsbanketten anordnas en tur i fabriken med förhandsvisning av produktionslinjen.

Klicka här för att se en kort filmintervju med Karl Bohman.

För mer information, vänligen kontakta:
Karl Bohman, VD SaltX Technology, tel: +46-705 600 268

Om SunCool
Termiska solfångare med inbyggd kyla för byggnader är ett av SaltX Technologys fokusområden. Genom att integrera SaltX teknologi möjliggörs leverans av varmvatten och kyla även på natten då solen inte lyser. På så sätt ger SunCool-solfångare två gånger mer energi än konventionella solfångare, som endast levererar varmvatten på dagen. Den årliga besparingen uppgår då till 1000 kr per installerad kvadratmeter solfångare.

17 Januari 2018