Vinnarna i SaltX hackathon ska lösa klimathotet

-         Tre idéer som kan bli SaltX nästa användningsområde

Under torsdagskvällen utsågs vinnarna av SaltX första hackathon på Norrsken House i Stockholm. Utvalda deltagare i 11 lag med olika bakgrund och kompetens tävlade i tre olika utmaningar. De vinnande lagen får förutom finansiellt stöd och arbetsplats, stöd från SaltX och dess partners för att utveckla sin lösning, skriva en affärsplan och söka patent.

En bärbar solspis, en Tesla med 30 procent längre räckvidd och en bastu som laddar värme när elen är som billigast. Dessa är de tre vinnande affärsidéerna som kom fram ur SaltX Hack. Idéerna bedömdes utifrån innovationshöjd, kundnytta och kommersialiseringspotential.

Vi lånar ut vår patentportfölj till entreprenörer av en enda anledning: Det är det snabbaste sättet att marknadsföra vår teknologi. Inte bara för vår egen skull, utan för utmaningen för mänskligheten att minska miljöpåverkan, säger Karl Bohman, vd för SaltX Technology.

De tre vinnarna ska nu omvandla sina idéer till konkreta lösningar och förhoppningsvis framgångsrika företag. Göran Bolin, grundare och CTO på SaltX Technology, som satt i juryn, var imponerad av den höga nivån på bidragen som presenterades.

– Jag blev överraskad över hur snabbt deltagarna lyckades ta fram förslag med en imponerande idéhöjd. Världen behöver fler goda miljöinnovatörer, och det har deltagarna i SaltX Hack visat att det finns ett gott om.

Deltagarna får använda SaltX patent för att bemöta hotet mot miljön

SaltX Technology har inspirerats av andra innovativa entreprenörer som gjort sin teknologi tillgänglig för andra. Målet är att den ska sprida sig inom fler segment på marknaden och därmed snabba på utvecklingen.

Ett av de vinnande bidragen var en slags bärbar solspis som lagrar solenergi under dagen för att användas till att laga mat på kvällen. På så sätt minskar behovet av att elda biomassa för att laga mat och koka vatten i områden som saknar tillgång till fasta elnätet.

– Vinnarbidraget i Challenge 2 är lika enkel som innovativ. Idén adresserar en av mänsklighetens största utmaningar: klimatförändringarna, samtidigt som den frigör tid för miljontals människor i utvecklingsländer, framförallt kvinnor, som nu slipper att samla ved och kan istället arbeta eller studera, säger jurymedlemmen Karin Byman, energiexpert och senior projektledare på Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademin (IVA).

Vägledning och kontor på Norrsken House

Vinnarna kommer förutom ett bidrag från Swedbank på 20 000 kronor få all tänkbar vägledning och stöd för att omvandla sina idéer till företag. Som hjälp på vägen erbjuds vinnarna bland annat ett kontor på Norrsken House som är en del av Niklas Adalberth satsning på socialt entreprenörskap.

Om SaltX Hack

Drygt femtio personer, indelade i elva lag, handplockades från flera hundra som anmält intresse för att delta i ett hackathon på Norrsken House den gångna veckan. Hacket anordnades av det First North-noterade bolaget SaltX Technology som erbjöd sin patentportfölj och kunnande till deltagarnas förfogande. Syftet med hacket var att hitta nya, kommersiella tillämpningar som ska bidra till att bromsa den globala uppvärmningen.

Om Juryn

Juryn som utsåg vinnarna utgjordes av aktörer med fokus på att utveckla nya lösningar, allt från erfarna entreprenörer till energiexperter.

Juryn bestod av följande personer:

Jeremias Andersson, Academic Work, grundare

Tuva Palm, Nordnet, Chief Product Officer and Chief Technology Officer

Amira El-Bidawi, Vattenfall Innovation, affärsutveckling

Göran Bolin, SaltX Technology, grundare & CTO

Karin Byman, Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademin (IVA), energiexpert och senior projektledare

Markus Hökfelt, Almi Invest GreenTech, investeringsansvarig

Vinnarna i SaltX Hack

SunFoodX

En bärbar spis som laddas med solen och minskar behovet av att elda med biomassa. Den kräver inte någon koppling till det fasta elnätet utan en skålformad solfångare placeras i solen under dagen och lagrar energi i salt för att sedan kunna laga mat närsomhelst på dygnet. På samma sätt som tvättmaskinen frigör tid förfamiljen så hjälper den här uppfinningen till i vardagen och minskar behovet att samla ved.

Deltagarna: Birger Eneroth, Håkan Josefsson, Aiman Josefsson och Sami Josefsson.

Tesla Heat Management

Genom att använda SaltX värme- och kyllagring kan man förbättra Teslans litium-jonbatteri och därmed förbättra elbilens räckvidd med 30 procent.

Deltagarna: Anders Skoog, Amol Yevalkar, Emma Bergman, Lars Andreas Myrvoll och Khan Md Sazzad

SaltX Sauna

SaltX Sauna är ett bastuaggregat som laddar bastun med energi när elen är som billigast för att användas under helger när elpriset är dyrt och flest personer använder sin bastu.

Deltagarna: Alessandro Ferraris, Sebastian Haglund El Gaidi och Dina Khastieva.

För mer information, vänligen kontakta:
Karl Bohman, CEO SaltX Technology, tel: + 46-705 600 268
Eric Jacobson, Market Strategy & Growth Manager, tel: +46-736 431 694