Ett vinnande lag! Visa vägen-vinnarna hyllade laginsatsen

På tisdag eftermiddag var det så dags att avslöja vinnarna av Visa vägen-priset i region ”Västkusten”. Och det var två mycket stolta och glada vinnare som klev upp på scenen på Västsvenska Handelskammaren i Göteborg för att motta sina utmärkelser.

Visa vägen-priset delas ut till de arbetsgivare och eldsjälar som på ett aktivt sätt väljer att verka för att alla utifrån funktion, inte hinder, ska få möjlighet att förverkliga sina möjligheter på den öppna arbetsmarknaden.

Tanken är att lyfta fram arbetsgivare och eldsjälar som på ett alldeles särskilt sätt lyckats med detta, inte för att de i första hand är snälla utan för att de inser hur viktigt det är ur alla aspekter. Arbetsgivarna ska därmed vara goda exempel hur de och deras kunder, samhället och den enskilde medarbetaren vinner på detta. Eldsjälen ska i första hand brinna för att bryta utanförskap och göra skillnad genom sitt sätt att vara och agera.

I regionsfinalen vinner den arbetsgivare och den eldsjäl som får flest röster från allmänheten, lite som Jerringpriset. I år har närmare 700 nomineringar i nio regioner kommit in och över 28000 röster lagts innan vinnarna kunde utses.

Med på scenen finns även göteborgaren Peter Anderberg - lastbilschaufför, trummis och tidigare Samhall-medarbetare. Han berättar sin historia från sjukpensionär till arbete och utbildning via Samhall, och budskapet var tydligt.

– Du måste ge dig själv förutsättningar, genom utbildning och genom att tro på dig själv, säger han och får rungande applåder.

Och som årets arbetsgivare i regionen, med flest röster av alla nominerade i hela landet, utses ICA Maxi i Alingsås. På plats finns Cecilia Melin, Frida Svantesson och Johan Kristiansson från ICA Maxi, tillsammans med ett helt gäng medarbetare från Samhall.

– Jag tycker inte att vi i första hand är snälla, de här människorna gör vår arbetsplats så mycket bättre, säger Cecilia Melin som är personalchef på ICA Maxi i Alingsås.

– Vi har cirka tio personer från Samhall som är hos oss alla dagar i veckan, och de är som vilken medarbetare som helst. De gör det de kan och är med på alla möten, julfester och så vidare, de är som vilka medarbetare som helst helt enkelt, berättar Cecilia Melin.

– Många tror säkert att de här personerna utgör ett hinder i arbetet, men vi ser dem bara som en tillgång, säger Cecilia Melin.

Som årets eldsjäl utnämns Pontus Kåmark, tidigare fotbollsspelare i landslaget och IFK Göteborg, numera vd för Swesam AB.

– Det är egentligen en laginsats, säger Pontus Kåmark med en tydlig sportreferens och fortsätter.

– Även om jag fick nomineringen nu så går priset till alla mina medarbetare. Så jag ska försöka bära fanan högt och dela med mig av det här till alla som är eller har varit med.

– Det kan låta lite som en klyscha det där med team och allt sånt där, men det är precis vad det handlar om. I ett lag kan inte alla vara Zlatan men alla är lika viktiga, och vi är otroligt tacksamma för alla fantastiska människor i laget och alla hos oss har faktiskt olika styrkor, säger Pontus Kåmark.

– Det var Samhall som kontaktade oss från början och vi blev jätteintresserade. De flesta av oss kommer från en bakgrund där man spelade fotboll på rasterna och alla fick vara med, och det är väl lite så vi tänker nu också, säger Pontus Kåmark.

Båda vinnarna går nu till riksfinalen i Stockholm den 19 november, där Visa vägen-juryn kommer att utse en riksvinnare.

Bilder finns på följande länk: https://www.dropbox.com/sh/vweusdsh2stg76x/AAAgMaIKRrzKQlI530unhIl4a?dl=0

För mer information, vänligen kontakta mig

Henrik Fitinghoff, presschef Samhall AB

072-2392052

henrik.fitinghoff@samhall.se

Visa vägen-priset delas ut av Samhall och uppmärksammar de som går i bräschen för personer med funktionsnedsättning och bryter deras utanförskap på arbetsmarknaden.

Priset går till de arbetsgivare och eldsjälar som förstår att det är viktigare att se till vad en människa kan, i stället för till vad de inte kan. Helt enkelt till de som är kloka nog att se till en persons funktionsuppsättningar. Inte för att vara snälla och vilja väl, utan för sin egen verksamhets bästa.

Till Visa vägen-priset utses vinnarna i en omröstning. Det fanns över 600 nominerade arbetsgivare och eldsjälar att rösta på via visavägen.se och närmare 30 000 röster utdelades. De arbetsgivare och den eldsjälar som fått flest röster i respektive region har vunnit.