Fest, glamour och Elvis när Visa vägen-priset delades ut

När det var dags att dela ut Visa vägen-priset i ABC-regionen kom ingen annan än Elvis för att underhålla, och dessutom fick Swedavias värdskapsteam ett mycket unikt hederspris för sitt arbete med att utbilda människor med funktionsvariationer i kundbemötande på Arlanda.

Visa vägen-priset kallar sig väldigt osvenskt för ”Sveriges viktigaste pris” och delas ut till arbetsgivare och eldsjälar som på ett exceptionellt sätt visar just vägen på arbetsmarknaden och arbetar inkluderande och med mångfald. Med andra ord, de som ser till funktion, inte hinder.

Den här gången delades priset ut i Uppsala Konsert & Konferens för region ABC, vilket omfattar Stockholm och Uppsala län. Den här prisutdelningen blev dock lite speciell, av flera skäl. Först dök Arlandas och Uppsalas egen Elvis upp och sjöng ett par elvislåtar.

Han jobbar som städare på Arlanda, klädd som Elvis, och är Arlandas i särklass mest fotograferade person.

Till vardags bor han i Uppsala och heter Tord Jansson. Han var Sveriges första Elvis-imitatör och vunnit flera talangtävlingar med sin imitation, sjungandes Elvis-låtar. Han berättade att han verkligen älskar sitt jobb på Arlanda sitt liv som Elvis och naturligtvis också kombinationen av de två. En av orsakerna till att det fungerar så bra är också den andra speciella programpunkten.

För på prisutdelningen delades ett unikt hederspris ut, vilket bara hänt två gånger tidigare i prisets tioåriga historia, och detta till Swedavias värdskapsteam på Arlanda. Deras uppgift är att utbilda alla som arbetar på Arlanda i kundbemötande, däribland har över 400 medarbetare från Samhall utbildats genom åren och en av dem är Tord Jansson som tveklöst har ett unikt bemötande av de resenärer som passerar Arlanda.

Och det var naturligtvis två ordinarie pristagare med också. Årets eldsjäl i regionen blev Christer Westerberg från Berga örlogsbas.

– Mitt engagemang kommer väl från att jag dels är norrlänning. Dels har jag 10-11 års utlandstjänst där jag demoboliserat regerings- och gerillasoldater i olika konfliktområden, hjälp till självhjälp helt enkelt. Så jag har varit längst nere i skiten tillsammans med människor och sett både det ena och det andra, berättar Christer Westerberg.

– Man löser grejor. Ibland får man ta i, men oftast löser sig saker själv bara man ger människor förtroende och hjälper dem att komma igång.

Som årets arbetsgivare i regionen blev Bactiguard, som är ett högteknologiskt företag i den medicinsktekniska branschen med sin bas i Botkyrka.

– Vi har 27 nationaliteter på lite drygt 100 anställda, Samhalls medarbetare passar rakt in i vår mångfald, säger Christian Kinch, vd på Bactiguard.

– Alla har verkligen något att bidra med och det är viktigt att stå upp för det. Det handlar inte om att vi ska tjäna pengar på det konceptet, utan vi gör det för att vi kan, fortsätter Christian Kinch.

Årets arbetsgivare och eldsjäl i regionen går nu vidare till riksfinalen och Visa vägen-galan som går av stapeln den 19 november.

Högupplösta bilder finns på denna länk.

För mer information, vänligen kontakta mig

Henrik Fitinghoff, presschef Samhall AB

072-2392052