Inbjudan till Visa vägen-galan

Vi inbjuder er härmed att närvara vid årets Visa vägen-gala den 19 november på Vasateatern i Stockholm, tillsammans med bland annat hennes kungliga höghet Prinsessan Sofia.

Det är dags att dela ut Sveriges viktigaste pris, och hylla dem som på ett alldeles speciellt sätt går före och visar hur alla kan arbeta för att inkludera de människor som står långt ifrån arbetsmarknaden. Och kanske har Visa vägen-priset aldrig varit viktigare än nu, när bransch efter bransch larmar om brist på personal och kompetens. Att då ha modet att lämna de upptrampade tankebanorna för att ”visa vägen”, och på så vis hitta kompetens, entusiasm samt unika förmågor som annars varit outnyttjade, kräver ett alldeles speciellt pris.

På temat ”Alla behöver bli sedda” kommer vi under Visa vägen-galan att dela ut pris till årets arbetsgivare och årets eldsjäl, men i år ser det lite annorlunda ut. Vi har nämligen redan korat 18 vinnare i de nio regioner som besökts under Visa vägen-turnén. Nu är det dessa 18, nio arbetsgivare och nio eldsjälar, som är galans finalister och därmed har chansen att bli riksvinnare.

Medverkande på galan, som leds av Peter Jihde, är bland annat kulturprofilen tillika medlemmen i Visa vägen-juryn Nisha Besara, Peter ”Poker” Wallenberg samt Visa vägen-juryns ordförande Jan Scherman. Som prisutdelare har vi den stora äran att ha  SVT:s vd Hanna Stjärne samt hennes kungliga höghet Prinsessan Sofia.

För underhållningen står bland annat stjärnkometen Alexander Engström från Skellefteå. Endast 17 år gammal har han på kort tid blivit känd för sina egenskrivna låtar som han framför på piano. På grund av en ovanlig skelettsjukdom har Alexander sedan tidig barndom en svår synskada, men det har på inget vis hindrat honom att följa sin dröm att bli singer songwriter.

Vi kan garantera en timme fylld av känslor, gråt och skratt, men framför allt kan vi utlova goda historier om människor och deras livsresor från utanförskap till gemenskap. Varmt välkomna!

Årets finalister är följande:

Eldsjälar

Jan Jönsson, F21 Luleå

Anders Halvarsson, Biltema Hudiksvall

Christer Westerberg, FMV Berga

Joanna Halvardsson, Influencer

Anders Johansson, Husqvarna

Pontus Kåmark, Swesam

Pasi Kövander, Apoteket Hjärtat

Eva Jönsson, Försäkringskassan

Robin Malmqvist, Max Burgers

Arbetsgivare

Heimstaden AB, Skellefteå

ICA Supermarket, Matfors

Bactiguard, Tullinge

ICA Supermarket, Åmål

Proton Lighting AB, Värnamo

ICA Maxi, Alingsås

Städarna AB, Norrköping

Burde Förlags AB, Växjö

Hotel Statt, Hässleholm

För mer information, vänligen kontakta mig

Henrik Fitinghoff, presschef Samhall AB

072-2392052

henrik.fitinghoff@samhall.se

Visa vägen-priset delas ut av Samhall och uppmärksammar de som går i bräschen för personer med funktionsnedsättning och bryter deras utanförskap på arbetsmarknaden.

Priset går till de arbetsgivare och eldsjälar som förstår att det är viktigare att se till vad en människa kan, i stället för till vad de inte kan. Helt enkelt till de som är kloka nog att se till en persons funktionsuppsättningar. Inte för att vara snälla och vilja väl, utan för sin egen verksamhets bästa.

Till Visa vägen-priset utses vinnarna regionalt i en omröstning. Det fanns närmare 700 nominerade arbetsgivare och eldsjälar att rösta på via visavägen.se och över 28000 röster utdelades. De arbetsgivare och eldsjälar som fick flest röster i respektive region vann.

Nu är det dags att dela ut de nationella Visa vägen-priserna, vilket görs av en jury bestående av Jan Scherman som ordförande, samt Nisha Besara - kulturprofil, Karl-Petter Thorwaldsson - LO, Hillevi Engström - kommundirektör, Eva Nordmark - TCO, Anna-Lena Bohm - Svenskt Näringsliv samt Mats Eliasson - Samhall.