Rekordintresse för Visa vägen-priset

Den sista september löpte nomineringstiden för det prestigefulla Visa vägen-priset ut. Totalt nominerades hela 272 arbetsgivare och eldsjälar, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder, vilket är rekord i prisets historia. Visa vägen-priset instiftades år 2008 och syftar till att uppmärksamma de arbetsgivare och eldsjälar som gör mest för att öppna arbetsmarknaden för personer med funktionsnedsättningar.

Att alla personer ges möjlighet att delta på arbetsmarknaden är en av vår tids viktigaste frågor. Genom Visa vägen-priset lyfter vi fram och hyllar dem som visar vägen mot ett bättre och mer hållbart samhälle. Att priset än en gång slår nomineringsrekord är ett tydligt bevis på att fler vill göra mer, säger Jan Scherman, ordförande i Visa vägen-juryn.

Visa vägen-priset har sedan 2008 delats ut av Samhall AB till den arbetsgivare och den eldsjäl som under året har gjort mest för att visa vägen mot en mer hållbar arbetsmarknad, där fler personer med funktionsnedsättning har ett arbete. De 272 nomineringarna kommer nu att hanteras av en erfaren och namnkunnig jury, som i mitten av oktober utser finalister i de båda kategorierna. Visa vägen-priset delas ut under en gala på Rival i Stockholm den 20 november.

Visa vägen-juryn består av:

• Jan Scherman (juryns ordförande), skribent, föreläsare, konsult och styrelseledamot
  • Anna-Lena Bohm, vice ordförande Svenskt Näringsliv
  • Eva Nordmark, ordförande TCO
  • Isabella Löwengrip, entreprenör och grundare av bl.a. Löwengrip Care & Color
  • Karl-Petter Thorwaldsson, ordförande LO
  • Kenneth Bengtsson, styrelseordförande i bl.a. Systembolaget
  • Mats Eliasson, marknadsdirektör Samhall
  • Peje Emilsson, grundare av Kreab, Demoskop, Kunskapsskolan och Silver Life

Läs mer om de nominerade, juryn och Visa vägen-galan på www.visavägen.se

För ytterligare information eller frågor, vänligen kontakta:
Pressansvarig för Visa vägen-priset
Mail: press@samhall.se
Tlf: 08-553 411 30

Om Samhall AB
Samhall är en av Sveriges största serviceleverantörer. Företaget har över 25 000 medarbetare på mer än 600 orter och erbjuder tjänster inom allt från städ, tvätt och fastighetsskötsel till logistik, tillverkning och omsorg. Samhall ägs av svenska staten och omsätter årligen cirka sju och en halv miljarder kronor. Företagets kärnuppdrag är att skapa utvecklande arbeten åt personer med funktionsnedsättning genom att matcha rätt person till rätt arbete i konkurrensutsatta kunduppdrag. Samhall utsågs 2015 till hela Europas mest hållbara företag i European Business Awards.