Samhall Arbetsmarknadstjänster bidrar till att minska långtidsarbetslösheten

Samhall Arbetsmarknadstjänster står för 38 procent av nedgången för långtidsarbetslösa, enligt den statistik som Arbetsförmedlingen publecerade.

Den 12/9 presenterade Arbetsförmedlingen sin senaste statistik, där det framkommer att de långtidsarbetslösa minskar för första gången på flera år. En av orsakerna är Samhall Arbetsmarknadstjänster (AMT), vars syfte är att erbjuda långtidsarbetslösa arbetsträning. Varje år blir Samhall AMT anvisade cirka 3500 av de personer som Arbetsförmedlingen anser stå längst ifrån arbetsmarknaden.

Tanken är att de här personerna ska arbetsträna under tre till tolv månader för att sedan antingen gå tillbaka till Arbetsförmedlingen eller vidare till annat arbete. Av de cirka 3500 personer som deltagit i Samhall AMT:s verksamhet under de senaste tolv månaderna har 756 gått vidare till ett jobb, varav 136 stycken till en annan arbetsgivare, medan 620 gått vidare till arbeten inom Samhalls ordinarie verksamhet. Det innebär att av de 2000 som försvann från statistiken för långtidsarbetslösa gick 38% procent via Samhall AMT.

– Jag är jättestolt över att Samhall Arbetsmarknadstjänster kan hjälpa människor att komma tillbaka till arbetsmarknaden. På så sätt bidrar vi till ett Sverige där alla ses som en tillgång på arbetsmarknaden, säger Ludmilla Bjerke, vd för Samhall AMT.

För mer information, vänligen kontakta mig

Henrik Fitinghoff, presschef Samhall AB

072-2392052

henrik.fitinghoff@samhall.se

Om Samhall AB
Samhall är en av Sveriges största serviceleverantörer. Företaget har över 24 000 medarbetare i hela landet och erbjuder tjänster inom allt från städ, tvätt och fastighetsskötsel till logistik, tillverkning och omsorg. Samhall ägs av svenska staten och omsätter årligen sju och en halv miljarder kronor. Företagets kärnuppdrag är att skapa utvecklande arbeten åt personer med funktionsnedsättning genom att matcha rätt person till rätt arbete i konkurrensutsatta kunduppdrag.

Samhall Arbetsmarknadstjänster är ett eget uppdrag och från och med 2019-01-01 ett eget bolag, som främst säljer arbetsträning. Detta för att göra personer bättre rustade för att få ett varaktigt arbete. Det är främst Arbetsförmedlingen som anlitar Samhall AMT inom ramen för Jobb- och utvecklingsgarantins fas 2.