Sveriges första eldrivna transportbilar rullar i Göteborg

Nu rullar Sveriges första eldrivna transportbilar. Av tio bilar som Samhall har köpt finns två stycken i Göteborgs Stad, som arbetar långsiktigt med miljö- och klimatfrågor. Till exempel genom att ställa höga miljökrav i sina upphandlingar.

Bilarna fungerar som servicefordon, och bland annat körs städmaterial ut till många av Samhalls städuppdrag i arbetsområdet.

- För oss innebär hållbarhet att man tar till vara på den dolda kraft som finns på arbetsmarknaden. Men vi är självklart även stolta över att vara först i landet med de nya elbilarna. Det innebär att vi kan ge våra kunder en ännu bättre service med moderna och bränslesnåla servicefordon, säger Pia Strömsholm, arbetsområdeschef på Samhall i Göteborg.

Samhall kommer inom kort också påbörja ett fordonsoptimeringsprogram. Man ska kartlägga utnyttjandet av företagets 60 transportbilar, bland annat för att minska miljöpåverkan. De nya enheterna blir en viktig del även i det arbetet.

Samhalls målsättning är att använda denna typ av bilar på fler orter runt om i landet. Planen är att köpa 30 nya bilar per år de närmaste åren. Modellen är Renault Kangoo ZE. Den är registrerad som lätt lastbil, har en räckvidd på 170 km på en laddning och en toppfart på 130 km/h.

Som kvitto på ett konsekvent miljöarbete är Samhall finalist till Stora Logistik & transportpriset 2012, i kategorin Årets miljösatsning.

För mer information om elbilen och för att se bilen på plats:
Pia Strömsholm, arbetsområdeschef, pia.stromsholm@samhall.se, 0703-44 44 32
Stefan Hladisch, informationschef, stefan.hladisch@samhall.se, 08-553 411 30