Kommuniké från årsstämma i Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB:s dotterbolag AB Högkullen: beslut om inlösen av samtliga utestående preferensaktier

Nedanstående information avser AB Högkullen (publ) ett dotterbolag till Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB (publ)

Stockholm den 18 juli 2018

Aktiebolaget Högkullen (publ) höll den 18 juli 2018 årsstämma, varvid följande huvudsakliga beslut fattades i enlighet med framlagda förslag.

Beslut om fastställande av resultaträkningen och balansräkningen samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen

Stämman beslutade att fastställa den i årsredovisningen intagna resultaträkningen och balansräkningen, samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen.

Beslut om disposition av bolagets resultat enligt den fastställda balansräkningen

Stämman beslutade att bolagets resultat enligt den fastställda balansräkningen ska disponeras i enlighet med styrelsens förslag i förvaltningsberättelsen till årsredovisningen för räkenskapsåret 2017, dvs. att vinstutdelning lämnas till aktieägarna med ett belopp om 2,40 kr per preferensaktie (Preferensutdelning). Stamaktier ska inte berättiga till vinstutdelning.

Avstämningsdagar för rätt till Preferensutdelning ska vara den 25 juli 2018, 25 oktober 2018, 25 januari 2019 samt 25 april 2019, med utbetalning av en fjärdedel av Preferensutdelningen (dvs. 0,60 kr) per utbetalningsdag. Utbetalning beräknas ske tre bankdagar efter respektive avstämningsdag.

Beslut om ansvarsfrihet för styrelsens ledamöter och verkställande direktören

Stämman beslutade att bevilja styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för förvaltningen under räkenskapsåret 2017.

Fastställande av arvode till styrelsen och revisorerna

Stämman beslutade att arvode till styrelsen inte ska utgå. Vidare beslutades att revisorerna ska erhålla arvode enligt godkänd räkning.

Val av styrelse, styrelseordförande och revisor

Stämman beslutade att styrelsen ska bestå av tre ordinarie ledamöter. För tiden intill dess nästa årsstämma hållits utsågs till ordinarie styrelseledamöter genom omval Ilija Batljan, Lennart Schuss och Oscar Lekander.

Till styrelsens ordförande utsågs Lennart Schuss.

Revisionsbolaget EY, med den auktoriserade revisorn Ingemar Rindstig som huvudansvarig revisor, utsågs till revisor för tiden intill nästa årsstämma.

Ändring av bolagsordningen

Stämman beslutade att bolagsordningen ändras dels avseende § 4, Gränserna för aktiekapitalet, dels avseende § 5, Gränserna för antalet aktier. Ändringarna innebär följande nya lydelser.

Ny lydelse i § 4:
Aktiekapitalet utgör lägst 500 000 kronor och högst 2 000 000 kronor.

Ny lydelse i § 5, första stycket:
Antalet aktier ska vara lägst 10 000 000 och högst 40 000 000 stycken.

Inlösen av preferensaktier och fondemission

Stämman beslutade att minska bolagets aktiekapital med 468 750 kr genom indragning av samtliga 9 375 000 utestående preferensaktier av serie A för återbetalning till aktieägarna i enlighet med § 7 i bolagsordningen. Betalning för varje inlöst preferensaktie ska vara 33,60 kr varav 0,05 kr utgör aktiekapital och resterande 33,55 kr tas från fritt eget kapital. Preferensaktier som innehas av Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB (publ) dras in utan återbetalning. För övriga preferensaktier ska utbetalas sammanlagt ca 127 mkr.

Inlösenförfarandet sker automatiskt, vilket innebär att aktieägarna inte behöver vidta någon åtgärd. Avstämningsdag för inlösen blir den 19 juli 2018. Inlösenlikviden förväntas utbetalas den 24 juli 2018. Efter genomförd inlösen kommer bolaget inte längre ha några utestående preferensaktier. Dessa kommer därför att avnoteras.

Stämman beslutade samtidigt att återställa aktiekapitalet genom fondemission utan utgivande av nya aktier. Genom fondemission ökas bolagets aktiekapital med ett belopp motsvarande minskningsbeloppet.

Denna information är sådan information som Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 juli 2018 kl. 14.14 CET.

SBB äger samhällsfastigheter i Norden samt hyreslägenheter på tillväxtorter i Sverige och har som grundidé att äga och förvalta långsiktigt. Genom bolagets stora samhällsengagemang kommer kommuner och andra intressenter att finna en långsiktig samarbetspartner i bolaget. SBB tilldelades pris som Årets fastighetsbolag vid Fastighetsgalan 2018. Bolagets B-aktie (symbol SBB B) och preferensaktie (symbol SBB PREF) handlas på Nasdaq First North Premier. Certified Adviser är Remium Nordic Holding AB (www.remium.com). Mer information om bolaget finns på www.sbbnorden.se.