Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB säljer utvecklingsfastighet i Norge för 200 MNOK till ett nystartat JV med Martin Mæland

Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB (publ) (”SBB”) och Martin Mæland (via bolag) inleder ett JV-samarbete och förvärvar från SBB en attraktiv fastighet för utveckling i centrala Kristiansand, Norge, med tillträde under första kvartalet 2019.

Fastigheten, Kristiansand Tangen 52, har med sitt attraktiva läge direkt vid havet i centrala Kristiansand stor utvecklingspotential. Idag är fastigheten uthyrd till NAV, Norges arbetsförmedling och försäkringskassa. Det kringliggande området är under omvandling med nya bostäder som redan är inflyttade  och andra projekt som är under utveckling. Som större regionstad är Kristiansand särskilt intressant ut ett utvecklingsperspektiv.

Martin Mæland ska även som rådgivare bistå SBB i den vidare utvecklingen av fastigheten Kvartal 71 i Kristiansand, en fastighet som idag förhyrs till olika myndigheter och som med sitt centrala läge har en stor utvecklingspotential.

"Det är mycket spännande att inleda samarbete med Martin Mæland och dessutom få göra det i dessa spännande projekt i Kristiansand. Martin har en unik erfarenhet och jag ser framemot ett vad jag är övertygad om blir ett inspirerande samarbete", säger Ilija Batljan, VD och grundare av Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB.

Martin Mæland har en lång och gedigen erfarenhet från den nordiska fastighetsbranschen bland annat som VD för Obos mellan 1983 och 2015. Han har också suttit i styrelsen för Entra ASA och är idag styrelseordförande i Veidekke ASA.

"Fastigheterna är fantastiskt belägna och har mycket stor potential. Det ska bli intressant att samarbeta med ett så expansivt och affärsdrivet bolag som SBB", säger Martin Mæland i en kommentar.

SBB äger samhällsfastigheter i Norden samt hyreslägenheter på tillväxtorter i Sverige och har som grundidé att äga och förvalta långsiktigt. Genom bolagets stora samhällsengagemang kommer kommuner och andra intressenter att finna en långsiktig samarbetspartner i bolaget. SBB tilldelades pris som Årets fastighetsbolag vid Fastighetsgalan 2018. Bolagets B-aktie (symbol SBB B), D-aktie (symbol SBB D) och preferensaktie (symbol SBB PREF) handlas på Nasdaq First North Premier. Certified Adviser är Erik Penser Bank (kontakt: certifiedadvisor@penser.se / 08-4638300). Mer information om bolaget finns på www.sbbnorden.se.