Analysguiden: Ökad intjäning under H1 2018

SBB i Norden förbättrade sig intjäningsförmåga med 3,2 procent under andra kvartalet 2018. Detta förklaras av fastighetsförvärv för cirka 1 miljard kronor, vilket ger ett positivt resultatarbitrage. Detta speciellt när bolaget samtidigt lyckas sänka sin räntenivå på lån.

Sektorn samhällsfastigheter statliga eller kommunala hyres­gäster började etableras i Sverige omkring år 2000. VD:n och huvudägaren Ilija Batjljan startade SBB i Norden efter att han slutat som vice VD på Rikshem där han jobbade från 2011 till 2016 med förvärv och transaktioner i stora skala. SBB:s affärsmodell är mer opportunistisk än Rikshems, med renovering av bostäder som ger högre hyra. Framtagande av byggrätter som sedan säljs samt köp av samhällsfastigheter centralt i fler regionstäder är en annan.

Fördelen med offentliga hyresgäster är en låg risk för hyresförluster, eftersom hyresåtaganden ytterst är skattegaranterade. Offentliga hyresgäster tenderar också att sitta kvar längre i sina lokaler och dessutom betala litet mer än privata företag. Restvärdes- och vakansrisken är generellt låg då Samhälls­fastigheter utgör en del av samhällets infrastruktur, Den portfölj som SBB i Norden har köpt samman har sju års återstående genom­snittlig löptid på hyreskontrakten. Bolagets fastighetsportfölj återfinns till cirka 70 procent i Sverige och 30 procent i Norge, med de allra bäst belägna fastigheterna i centrala Oslo.

Rapporten för andra kvartalet 2018 bekräftade att bolaget är på rätt väg. Intjäningsförmågan (driftnetto minus centrala administration och finansnetto) ökade med 3,2 procent till 1107 miljoner kronor. Samtidigt har bolaget lyckats sänka sin genomsnittliga låneränta från 3,5 till 2,9 procent under första halvåret 2018. Värdeökningar på drygt 400 miljoner kronor innebar att 80 procent av förvaltningsresultatet under Q2 2018 kan hänföras hit. Intressant också att bolaget fortsätter att sälja bostadsbyggrätter, vilket frigör resurser till fortsatt expansion.

Läs hela analysen på Analysguiden

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden. Läs mer här.