”Fler behöver förstå musikens betydelse för varumärket”

Sju av tio företag och organisationer som spelar upp musik i offentliga miljöer bedömer att musiken kommer att bli allt viktigare i framtiden. Men bara drygt var tredje ser musiken som ett strategiskt verktyg för varumärkesarbetet i dag. Det visar en ny undersökning bland Svenska Artisters och Musikers Intresseorganisations (SAMI) kunder. Aktuell forskning visar att kloka musikstrategier kan vara bärande delar av starka varumärken.

Det är förvånande att så få av våra kunder inser musikens betydelse för verksamheten. Medvetna butiker, gym, klubbar och hotell vet att den blir en bärande del av varumärket om den används konsekvent och genomtänkt. Fler behöver förstå musikens betydelse för varumärket, säger Ann Rosenberg, försäljningschef på SAMI.

”Ser du musik som ett strategiskt verktyg för varumärkesbyggande?” – det var en av frågorna i enkätundersökningen från SAMI som besvarades av drygt 600 företrädare för företag och organisationer som spelar upp musik i offentliga miljöer. 35 procent svarade ”ja” på frågan, 28 procent ”vet ej” och 37 procent ”nej”.

HUI Research har nyligen presenterat en rapport om musikens betydelse för varumärken. Starbucks lyfts fram som ett exempel på företag som har lyckats skapa starka relationer med sin målgrupp och en känsla av samhörighet genom att spela musik som deras kundgrupp gillar men inte alltid känner igen.

HUI Researchs rapport visar tydligt att musiken är en viktig komponent i många varumärken. Vi uppmanar fler av våra kunder att ta fram genomarbetade strategier för vilken musik som ska spelas och på vilket sätt, säger Stefan Lagrell, vd på SAMI.

I SAMI:s undersökning uppger endast 18 procent av respondenterna att musiken bestäms av ledningen och 13 procent att det är vd:n som beslutar. Hela 36 procent svarar att musiken på arbetsplatsen bestäms fritt av personalen.

Hela 70 procent av företagen som spelar musik i offentliga miljöer bedömer att musiken kommer att bli allt viktigare, för upplevelsen av varumärket, produkten eller tjänsten som erbjuds. Det är därför sannolikt att ledningen kommer att behöva, och vilja, ta ett större ansvar för musikvalen i takt med detta, avslutar Ann Rosenberg.

Ta del av hela resultatet från SAMI:s kundundersökning här ››

Mer information:
Ann Rosenberg, försäljningschef SAMI
Tel: 08-453 34 14, ann.rosenberg@sami.se

SAMI (Svenska Artisters och Musikers Intresseorganisation) bevakar artisters och musikers rättigheter inom ramen för både svensk och internationell upphovsrättslagstiftning. Ersättning samlas in i samarbete med Ifpi och pengarna kommer från över 42 000 musikanvändare som betalar för att använda musik i sin verksamhet. SAMI har över 33 000 anslutna musiker och artister som medverkat på en inspelning, och som får ersättning när deras musik spelats offentligt.

Hela 70 procent av företagen som spelar musik i offentliga miljöer bedömer att musiken kommer att bli allt viktigare, för upplevelsen av varumärket, produkten eller tjänsten som erbjuds. Det är därför sannolikt att ledningen kommer att behöva, och vilja, ta ett större ansvar för musikvalen i takt med detta.
Ann Rosenberg, försäljningschef på SAMI