Musikbranschens framtida styrelseledamöter är här

SAMI (Svenska Artisters och Musikers Intresseorganisation) lanserade i våras en helt ny utbildning för artister och musiker. Drygt 30 deltagare har nu avslutat utbildningen och har därmed mer kraft att påverka i musikbranschen och öka möjligheterna till starkare rättigheter och större intäkter.

- Det fanns inga styrelseutbildningar för musiker och vi ville skapa förutsättningar för våra anslutna att få ett större inflytande över sin egen framtid. Vi är stolta över att så många fler artister och musiker nu kommer att kunna involvera sig på beslutsfattande nivå i sin egen bransch och själva kunna påverka utvecklingen, säger Stefan Lagrell, vd på SAMI.

De senaste åtta månaderna har deltagarna förberetts för styrelseuppdrag i musikbranschen i SAMI:s utbildning för blivande styrelseledamöter. Utbildningen omfattade fem heldagar under perioden 2015-03-09 – 2015-11-09, och innehöll:

• Musikbranschens aktörer
  • Verksamhetsutveckling
  • Styrelsearbete
  • Musikens politik och mediehantering
  • Ekonomi och juridik

Utbildningen arrangerades av SAMI i samarbete med huvudmännen Musikerförbundet, Sveriges Yrkesmusikerförbund och Teaterförbundet.

Läs mer om deltagarna – bilder och cv-sammanfattning ››

Läs mer om utbildningen ››

Stefan Lagrell, vd SAMI
stefan.lagrell@sami.se
08-453 34 70

SAMI (Svenska Artisters och Musikers Intresseorganisation) bevakar artisters och musikers rättigheter inom ramen för både svensk och internationell upphovsrättslagstiftning. Ersättning samlas in i samarbete med Ifpi och pengarna kommer från över 42 000 licenstagare som betalar för att använda musik i sin verksamhet. SAMI har 36 000 anslutna musiker och artister som medverkat på en inspelning, och som får ersättning när deras musik spelats offentligt.

Stefan Lagrell, vd