CES: Samsung öppnar fönster till framtiden

Nyhetsbrev den 7 januari 2008

Sammanfattning från konsumentelektronikmässan i Las Vegas:

Samsung öppnar fönster till framtiden

När Samsung öppnade den internationella konsumentelektronikmässan CES i Las Vegas med visionen om fullständig uppkoppling var gränserna till rikt innehåll och snygg design borta och resultatet ett enklare liv med hemelektronik.

Samsung fick ta emot inte mindre än 32 Innovation Awards på CES. De representerar Samsungs hängivenhet att erbjuda högsta möjliga uppkoppling, innehåll, kreativitet och design.

På CES öppnar Samsung fönstret till framtidens tv-tekniker på glänt: oled och fyrdubbel full hdtv-upplösning. Men det är också premiärvisning av inte mindre än sju modellserier platt-tv. Bland dem toppmodellerna 7-serien och 6-serien med en helt ny design.

På smörgåsbordet: bluetoothhögtalare som automatiskt sätts på, första videokameran med full HD från Samsung, fjärde generationens blu-ray och högtalaren som har inbyggd dvd-spelare, hemmabio och bluetooth. Välkommen till Samsungs CES och ett fönster till framtiden.

Mer information och bilder på: www.samsung.com/icespress.

Som global och nordisk marknadsledare öppnar Samsung framtidens fönster inför kommande tv-tekniker på CES. I Norden är var tredje tv som säljs en Samsung. När Samsung nu öppnar fönstret till tevens framtid visar man bland annat oled-tv och lcd-tv med fyrdubbel full hd-upplösning.

- Oled och fyrdubbel full hd representerar som tekniker ett helt nytt paradigm inom bildteknik och upplösning, säger Jongwoo Park, vd för digitala medier inom Samsung Electronics.

- Tydligheten i bilden är i vissa fall fyra gånger högre än nuvarande branschstandard. Ändå bibehålls det slimmade formatet och den lätta vikten som medfört att våra tv-modeller uppskattats så bland konsumenter.

Oled-tv omkring 2010. Oled ses som en av de bildskärmstekniker som kan utmana genom sin tunna profil, höga upplösning och extremt lätta vikt. Samsung visar två oled-tv, en 14,1 och en 31 tum. Flera tillverkare har visat paneler. Nu visar Samsung oled-tv med elegant optimerad tv-design. Panelerna kommer från Samsung SDI, ett företag i Samsung-sfären. Den färdiga teven väger 40 procent mindre än en lcd-tv i samma storlek och har en kontrast på 1 000 000:1, färgrymd på 107 procent och en ljusstyrka på 550 nit. Samsung börjar kommersiell produktion av mellan till stora oled-tv omkring 2010.

Produktion av fyrdubbel full hd-upplösning planerad. Lcd-teven med fyrdubbel full hd är på 52 tum. Den är tunnare än allt som tidigare visats, exkluderat oled-tv. Kontrasten är 50 000:1 och ljusstyrkan 550 nit. Upplösningen är hela fyra gånger större än vanlig full hd: 3840 x 2160 pixlar. Att jämföras med dagens full hd: 1920 x 1080 pixlar. Massproduktion är planerad att börja 2009.

Samsung kommer även att visa världens största lcd-tv med fyrdubbel full hd på CES. Den är 82 tum stor.

Som om det inte var nog med innovation där. Samsung visar också upp ny teknik med rörelsekänsliga skärmar. Kanske framtidens sätt att kommunicera med skärmen?

Sju modellserier teve premiärvisas. På CES har Samsung världspremiär för flera nya tv-modellserier, både plasma och lcd, inte mindre än sju modellserier premiärvisas i Las Vegas.

Med 6- och 7-serierna premiärvisar Samsung en ny design. Den som uppskattat Samsungs pianolackade yta känner igen sig. Men det nya är de transparanta kanterna som omger teven med en infälld röd bärnstensnyans. En nyans som mjukt tonar över från den svarta ramen med en antydande karaktär. Designen är inte bara ny, den är också resultatet av en ny tillverkningsteknik med inspiration från tillverkning av luxuös bilinredning. Genom den nya gjutningsmetoden undviks behovet av lim och skruvar för att forma tevekabinettet.

7-serierna har inbyggd ethernetkoppling förberedda för RSS-information från särskilda tjänsteleverantörer, för information om exempelvis väder, nyheter, börs och sport.

Med 4-serien i plasmautförande är det också premiär för Samsungs första 3D-förberedda tv. Med 3D kan användare dra fördelar av 3D-filmer och spel.

7-serien. 6-serien. Lcd. Full hd. spva-panel. 4 ms responstid. Auto Motion Plus 100 Hz. Super Clear Panel. Fyra hdmi 1.3-ingångar, varav en på sidan. Dessutom en de en usb-ingång med möjlighet att koppla externa enheter och titta på mpeg-film, jpeg-bilder och lyssna på mp3. 6-serien finns i 19, 22, 32, 37, 40, 46 och 52 tum. 7-serien i 40, 46 och 52. 6-serien nordenaktuell i maj. 7-serien i höst.

7-serien. Plasma. Full hd. Fyra hdmi 1.3-ingångar. Plus en usb-ingång på sidan. 7-serien finns i 50, 58 och 63 tum. Nordenaktuell i höst.

5-serien. 4-serien. Lcd. Spva-panel. Dolda högtalare. 5-serien har tre hdmi varav en på sidan tillsammans med en usb-port. Snabbknappar på fjärrkontrollen till externt kopplade enheter. Med båda serierna kopplar du lätt in externa enheter. 5-serien har också touchknappar på sidoramen. 5-serien finns i 32, 37, 40, 46 och 52 tum. 4-serien i 26, 32, 37 och 40 tum. Nordenaktuella i maj.

5-serien. 4-serien. Plasma. Filterbright. Tre hdmi. Även usb på 5-serien. 5-serien tar också bildkvaliteten till en ny nivå genom ett single scan system. 5-serien finns i 50 och 58 tum. 4-serien i 42 och 50. Nordenaktuella i maj.

Högtalaren med inbyggd dvd-spelare, hemmabio och bluetooth. HT-X810 är hemmabio och högtalare i ett som smidigt kan väggmonteras under teven eller på bordsstativ. Den har trådlös kontakt med en separat subwoofer som kan gömmas vart som helst i rummet. Annars innehåller den allt som behövs. Den ser ut som en högtalarpanel men den har dvd-spelare och rubbet inbyggt. HT-X810 ger alla förutsättningar att spara plats utan att kompromissa med funktionerna och att det samtidigt ser snyggt ut.

HT-X810 har dessutom stöd för bluetooth. Spela upp musik från mobilen eller mp3-spelaren trådlöst. Flera filtyper stöds. Genom usb värd-funktionen kan HT-X810 koppla upp flera apparater, exemplevis digitalkameran.

Platt-tevens ljudupplevelse förstärks och designen är uttänkt. Den svarta pianolacken går inte att ta miste på. Dvd-spelaren skalar upp bildkvaliteten till 1080p – full hd. Det ger nytt liv åt dvd-filmerna. Stöd för hdmi-cec gör att teven och hemmabion kan styras med en och samma fjärrkontroll. HT-X810 ger 300 watts uteffekt. Aktuell för Norden under andra kvartalet 2008.

Automatisk bluetoothhögtalare. Högtalaren sätts på automatiskt när du kommer nära den med mobilen eller mp3-spelaren. Förutsatt att de har bluetooth och att de har identifierat sig för varandra. När mobilen ringer sänks volymen automatiskt. BS900 har Hyper 3-Channel surroundljud med Euphony-teknik. Det betyder att lyssnaren kan uppfatta sig vara mitt i ljudupplevelsen oberoende var i rummet man befinner sig. BS900 har tre10-wattare, en analog ingång, fjärrkontroll och usb-ingång. Med den senare kan man antingen jacka in ett usb-minne med musik eller en mp3-spelare. Ej klart i nuläget om och när BS900 är aktuell för Norden.

Första videokameran med full HD från Samsung. Det betyder högsta möjliga upplösning och bildkvalitet med en teve som stöder full hd. HMX20C startar upp snabbt och har bra batteritid. Den är kompakt och enkel att använda. Placera den i dockningsstationen och den laddar batteriet och kopplar upp sig via hdmi till teven. Stöder teven hdmi-cec kan videokameran även styras via tevens fjärrkontroll.

HMX20C är alltså Samsungs första videokamera med stöd för full hd och 1080p. Upplösningen är alltså 1920 x 1080p. Videokameran spelar in på det åtta gigabytes inbyggt flashminne. Det är utbyggbart via plats för minneskort (sdhc/mmc+). HMX20C arbetar med en cmos-sensor på 6,4 megapixlar och har digital bildstabilisering. Videokameran kan även kopplas via usb till datorn.

Den mjukt avrundade designen och högblankt svarta ytan är typisk. Genom det smarta ergonomiska handgreppet vrids kameravinkeln upp till 135 grader. Praktiskt vid filmning vid höga och låga vinklar. Enkel användning med 2,7 tums pekskärm. Självklart går det också att fotografera digitala stillbilder. Då blir resultatet upp till åtta megapixlar.

Designen är uttänkt och när HMX20C placeras framme invid teven eller datorn skäms den knappast för sig. Vikt drygt 300 gram. Aktuell för Norden under andra kvartalet 2008.

Ett kompakt designat hemmabiosystem. Svart pianolack och avrundade kanter. X715 är ett modernt designat 5.1 hemmabiosystem som är lätt att integrera med teven. Med bluetoothkoppling blir det enklare än någonsin att spela upp låtarna från mobilen eller mp3-spelaren. Uppskalning av vanliga dvd-skivor till 1080p. Hdmi-cec gör anläggningen enkel att styra. Kommer också att finnas i en 2.1-version – X710. Nordenaktuell under kvartal två 2008.

Fjärde generationens blu-ray. Samsung var först med att introducera en blu-rayspelare. Nu visar man upp BD-P1500, fjärde generationens blu-ray. Blu-ray är framtidens dvd-format och ger den högsta möjliga upplösningen och bildkvaliteten till en tv som stöder full HD. Men BD-P1500 konverterar också upp vanliga dvd-skivor till 720p, 1080i och 1080p. Därmed ger den kristallklar bildkvalitet även för vanliga dvd-skivor. Med hdmi 1.3 och BD-profil 1.1 ges också förutsättningar för bästa färgen och den senaste interaktiviteten. Med en inbyggd ethernet-koppling kan användare ladda ner den senaste programvaran genom ett klick. På så sätt kommer BD-P1500 vara uppdaterad med det senaste. BD-P1500 stöder 7.1 PCM, Dolby TrueHD, DTS-HD High Resolution och Master Audio, Bitstream audio output via hdmi och mer. Aktuell för Norden under andra kvartalet 2008.

Duo HD. Förutom den tidigare aviserade duo hd-spelare för både blu-ray och hd-dvd BD-UP5000, som lanseras i mars, visar Samsung också på CES upp BD-UP5500 som lanseras under senare delen av året. Hdmi 1.3 sörjer för en rik bild och ett bra ljud genom en sladd. Modellen kommer också att ha den senaste interaktiviteten för både blu-ray och hd-dvd inbyggd. Därtill kommer modellen att ha ethernetkoppling för uppgradering av spelarens programvara.

Dvd blir 1080p. Genom DVD-F1080 får vanliga dvd-skivor nytt liv. Bildkvaliteten skalas helt enkelt upp för att passa den teve man har – 720p, 1080i eller 1080p. Därtill stöder spelaren ett brett urval andra filformat, som exempelvis DivX, mp3, wma och mpeg4. Och dessutom ser den bra ut, i svart eller i vitt. Aktuell för Norden under andra kvartalet 2008.

BS300. En mobil stereoblåtandshögtalare som fungerar 10 meter från synkad enhet. Ett utfällbart högtalarstativ följer med. Med Samsung ljudförstärkarsystem DNSe och 3D-ljud. Med inbyggd mikrofon klarar den också att besvara samtal – fungerar perfekt som handsfree eller som en mobil telefonkonferensanläggning. Från högtalaren går det att svara i mobilen, men också styra musiken: starta, stoppa och förflytta sig mellan låtarna. Blåtand 2.0. Väger 62 gram. Har även 3,5-millimetersuttag för sladdinkoppling.

Samtalstid och speltid för musik är fyra timmar medan stand by-tiden är 150 timmar. 2 x 1000 mW. Släpps i Norden i januari. Pris: 1200 kronor.

För frågor och mer information, kontakta gärna:
Erik Johannesson, nordisk pr-chef, erik.johannesson@samsung.se, 08 590 966 56, 070 99 55 650

Intresserad av pressinformation från Samsung? Eller att testa produkter?

Kontakta Axicom, 08 545 131 50, Catarina Wigén, catarina.wigen@axicom.se

Pressrum med bilder: www.samsung.se/press.

Nyheter via RSS: http://www.samsung.com/se/presscenter/rss/rss.asp

Samsung Electronics Co Ltd, Korea, är en ledande producent av tv, minneschips, mobiltelefoner och tft-lcd-paneler med 138 000 anställda i 56 länder inom fem affärsområden. Samsung är i dag ett av världens snabbast växande varumärken. Försäljningen uppgick under 2006 till 63,4 miljarder dollar och vinsten var 8,5 miljarder. Sex miljarder dollar satsades i forskning och utveckling. Samsung Electronics Nordic AB omsatte under 2006 sex miljarder kronor. Sedan 1992 har företaget vuxit snabbt, har i dag 220 medarbetare och erbjuder det senaste inom mobiler, ljud och bild, IT-produkter och vitvaror.