Med Samsungs nya snabba TFT kan även spel- och videofrälsta överväga platt skärm: Världens snabbaste platta nittontummare från Samsung

Samsung lanserar nu världens snabbaste platta bildskärm med formatet nitton tum. – Det är den absolut bästa lcd-skärm jag testat. Det här är den första jag kan tänka mig att ha på mitt eget skrivbord, säger Mattias Hjelmstedt, före detta proffsspelare och numera skandinavisk arrangör av datorspelstävlingen World Cyber Games. Helt nya möjligheter öppnar sig nu för krävande användare som haft traditionella bildskärmar. – Som spelare i allmänhet tycker jag att den fungerar utmärkt att spela på. Den är liten och lätt. Det gör det inte bara möjligt att slippa klumpen på skrivbordet. Det gör också att skärmen blir lättare att ta med sig på olika datorspelstävlingar, menar Mattias Hjelmstedt. Åtta millisekunder – Den snabba bilduppdateringen på åtta millisekunder innebär en avgörande skillnad för den som prioriterar precision och för att slippa eftersläpningar när rörliga bilder visas på skärmen. Det är oumbärligt när man använder krävande spel, grafik och video, säger Petra Johansson, produktchef för Samsungs bildskärmar. Samsungs utvecklings- och forskningsavdelning har nu drivit ner responstiden i den nya platta nittontummaren till en nivå som var en utopi för bara några månader sedan. Därmed sätter Samsung en ny standard för kvalitet och prestanda inom platta bildskärmar för datorer. Responstiden är ett mått på hur snabbt bilden på skärmen uppdateras. – Prioriterar man den absolut bästa visningen av snabbrörligt innehåll på skärmen är den nya SyncMaster 913N suverän. Den typen av innehåll kräver snabb bilduppdatering. Video, krävande spel och avancerad grafik gör sig mycket bra på den nya skärmen. Givetvis är det också en skärm för den som vill vara först med det senaste, säger Petra Johansson, produktchef för Samsungs bildskärmar. Inställning av skärmen från datorn Inställningarna av skärmen sker direkt med musen och tangentbordet med medföljande programvaror. Detaljerade inställningar för kontrast, ljusstyrka och gamma görs med programmet MagicTune. Snabbval för olika användarlägen är dessutom tillgängliga genom MagicBright, en knapp direkt på skärmens ram. Professionella grafikanvändare kommer säkert att uppskatta den höga kontrasten, 700:1. Under 2003 investerade Samsung 7,5 procent av omsättningen i forskning och utveckling på bildskärmar. Samsung är i dag marknadsledare på den öppna bildskärmsmarknaden, både i Norden och globalt. Samsung är världens snabbast växande varumärke under de tre senaste åren enligt BusinessWeek/Interbrands varumärkesundersökning. Prestanda SyncMaster 913N: upplösning 1280x1024, ljusstyrka 300 cd/m², kontrast 700:1, responstid 8 ms, betraktningsvinkel 160 grader, vikt 6 kilo. Cirkapriset är 4950 kronor inklusive moms. Den nya skärmen finns i butik under december. ________________________________________________________________________________________________