Delårsrapport andra kvartalet 2004

Delårsrapport andra kvartalet 2004 "Sandviks tillväxt i andra kvartalet var stark. Orderingången och faktureringen noterade den högsta nivån någonsin i ett enskilt kvartal liksom resultatet efter finansnetto som steg med 40 procent till 1 664 MSEK. Högre volymer, ökad produktivitet och rationaliseringar innebar en kraftig ökning av rörelseresultatet. Aktiviteten var hög inom samtliga affärsområden och på samtliga större marknader, men särskilt i NAFTA-området där Sandviks orderingång ökade med 31 procent. Det är också glädjande att notera att även efterfrågan i Europa utvecklas positivt. Ökade marknadsandelar i kombination med den positiva industrikonjunkturen innebar att Sandvik hade en mycket god organisk tillväxt under kvartalet", säger Sandviks VD och koncernchef Lars Pettersson. Ytterligare information kan erhållas per tfn 026-26 10 01. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/08/05/20040805BIT20010/wkr0001.pdf Hela rapporten

Sandvik-koncernen Sandvik är en högteknologisk och global industrikoncern som erbjuder produkter och tjänster som förbättrar kundernas produktivitet, lönsamhet och säkerhet. Vi har världsledande positioner inom utvalda områden – verktyg och verktygssystem för skärande metallbearbetning; maskiner och verktyg, tjänster och tekniska lösningar för gruv- och anläggningsindustrin; produkter i avancerade rostfria stål och speciallegeringar samt produkter för industriell värmning. Koncernen hade 2016 omkring 43 000 anställda och en försäljning på cirka 82 miljarder SEK i över 150 länder i kvarvarande verksamheter.