Delårsrapport andra kvartalet 2018

• Vinst per aktie 2,72 kronor
  • Operativt kassaflöde 2 039 miljoner kronor

Utvärdering av verksamhetsportföljen – Sandvik Drilling and Completions

Sandvik genomför en strategisk utvärdering av Sandvik Drilling and Completions (Varel). Verksamheten som utvärderas är relaterad till olje- och gasindustrin och representerar cirka 70 % av de totala intäkterna om cirka 2 miljarder kronor som Sandvik Drilling and Completions genererade under 2017. De resterande cirka 30 %, som tillverkar och servar applikationsspecifika rullborrkronor till primärt gruvindustrin, omfattas inte av utvärderingen och är fortsatt en kärnverksamhet inom Sandvik Mining and Rock Technology.

Ytterligare information kan erhållas från Sandvik Investor Relations, 08 456 14 94 (Ann-Sofie Nordh), 08 456 11 94 (Anna Vilogorac) eller via e-post till info.ir@sandvik.com

En presentation och telefonkonferens kommer att hållas den 17 juli 2018 kl.13:30. Information finns tillgänglig på home.sandvik/investors

Stockholm den 17 juli 2018

Sandvik Aktiebolag (publ)

Björn Rosengren

Verkställande direktör och koncernchef

Denna information är sådan information som Sandvik AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 17 juli 2018 cirka kl. 12.00.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sandvik är en högteknologisk och global industrikoncern som erbjuder produkter och tjänster som förbättrar kundernas produktivitet, lönsamhet och säkerhet. Vi har världsledande positioner inom utvalda områden – verktyg och verktygssystem för skärande metallbearbetning; maskiner och verktyg, tjänster och tekniska lösningar för gruv- och anläggningsindustrin; produkter i avancerade rostfria stål och speciallegeringar samt produkter för industriell värmning. Koncernen hade 2017 omkring 43 000 anställda och en försäljning på cirka 91 miljarder SEK i över 150 länder i kvarvarande verksamheter.