Marknadsframgångar för Sandvik inom materialhantering

Marknadsframgångar för Sandvik inom materialhantering Det ledande teknik- och serviceföretaget Sandvik Materials Handling inom affärsområdet Sandvik Mining and Construction har nått stora marknadsframgångar den senaste tiden. Flera stora och betydelsefulla order har erhållits på avancerade system för materialhantering. Det sammanlagda ordervärdet uppgår till omkring 400 MSEK. Orderna avser skräddarsydda anläggningar med mycket hög kapacitet för hantering av kol och järnmalm på de asiatiska marknaderna, bland annat hamnar i Australien och Indien, gruvor i Kina och kraftverk i Taiwan. En beställning har också kommit på utrustning för ett biobränsleeldat kraftverk i Tyskland under samma tidsperiod. - Dessa order visar Sandvik Materials Handlings starka position inom materialhanteringssystem med avancerad teknologi, väl utbyggd serviceorganisation och goda referenser. I Australien och i Sydostasien möter vi kundernas stora efterfrågan på system för hantering av kol- och järnmalm. I Europa fokuserar vi på det växande området biobränsle, säger Jarmo Juntunen, VD på Sandvik Materials Handling. Sandviken den 16 augusti 2002 Sandvik Mining and Construction Ytterligare information kan erhållas av Anders Ilstam, chef för affärsområdet Sandvik Mining and Construction, tel 026-26 51 01 eller Jarmo Juntunen, VD för Sandvik Materials Handling, tel +358 205 44 5750. Sandvik är en högteknologisk verkstadskoncern med avancerade produkter och en världsledande position inom utvalda områden - verktyg för metallbearbetning, maskiner och verktyg för bergavverkning, rostfritt stål, speciallegeringar, högtemperaturmaterial och processystem. Koncernen har 37 000 anställda i 130 länder och en omsättning på cirka 52 miljarder kronor. Sandvik Mining and Construction är ett affärsområde inom Sandvik- koncernen och världsledande tillverkare av maskiner, verktyg och service för bergbearbetning inom gruvor och anläggningsarbeten. Omsättningen är drygt 14 miljarder kronor och antalet anställda cirka 8 000. Sandvik Materials Handling är en affärssektor inom Sandvik Mining and Construction och ett ledande teknik- och serviceföretag med fokus på bulkmaterialhantering som även tillverkar komponenter för transportöranläggningar. Omsättningen är cirka 2 miljarder kronor och antalet anställda omkring 900. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/16/20020816BIT00070/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/16/20020816BIT00070/wkr0002.pdf

Sandvik-koncernen Sandvik är en högteknologisk och global industrikoncern som erbjuder produkter och tjänster som förbättrar kundernas produktivitet, lönsamhet och säkerhet. Vi har världsledande positioner inom utvalda områden – verktyg och verktygssystem för skärande metallbearbetning; maskiner och verktyg, tjänster och tekniska lösningar för gruv- och anläggningsindustrin; produkter i avancerade rostfria stål och speciallegeringar samt produkter för industriell värmning. Koncernen hade 2017 omkring 43 000 anställda och en försäljning på cirka 91 miljarder SEK i över 150 länder i kvarvarande verksamheter.