Sandvik avser förvärva Metrologic Group, ett mjukvarubolag inom mätteknik

I linje med den strategiska inriktningen att bredda Sandvik Machining Solutions kunderbjudande inom digital tillverkning avser Sandvik att förvärva det franska mjukvarubolaget Metrologic Group från Astorg Partners till ett pris om 360 miljoner euro, på kontant och skuldfri basis.

Metrologic Group har sitt huvudkontor i Meylan, Frankrike, och är en marknadsledande aktör inom agnostisk mjukvara för mätteknik. Under räkenskapsåret som slutade i september 2017 hade Metrologic Group intäkter på 43,3 miljoner euro med en EBITDA-marginal som skulle haft positiv effekt på Sandvik Machining Solutions marginal. Avsikten är att Metrologic Group utgör en separat affärsenhet i ett nytt produktområde inom Sandvik Machining Solutions och förblir varumärkesoberoende, i linje med Sandviks decentraliserade affärsmodell. Avsikten är att Metrologic Groups ledningsgrupp stannar kvar i bolaget.

― Jag är väldigt nöjd med det här första betydande steget mot ett utökat erbjudande för digital tillverkning inom Sandvik Machining Solutions. Det möjliggör ett breddat kunderbjudande som omfattar en större del av den totala värdekedjan i tillverkningsindustrin, säger Björn Rosengren, Sandviks VD och koncernchef.

Metrologic Groups erbjudande inkluderar agnostisk mjukvara för mätteknik, automation och robotkontroll samt tjänster för kalibrering och 3D-mätning. Produkterna används globalt inom de flesta sektorer, däribland fordon, flyg, energi, verkstad och konsumentvaror, i likhet med Sandvik Machining Solutions produkter.

Ett kombinerat erbjudande från Sandvik Machining Solutions och Metrologic Group skulle hjälpa kunderna att uppnå en mer sömlös tillverkningskedja genom att länka samman processerna för maskintillverkning och kvalitetskontroll.

― Genom att kombinera Sandvik Machining Solutions kunskap om material, kundapplikationer och bearbetningsprocesser med Metrologics djupa förståelse inom mätteknik kommer vi att ytterligare kunna expandera vårt erbjudande för ökad produktivitet. Jag är övertygad om att det här steget mot ökad digital tillverkning kommer att bli avgörande för fortsatt framgång för Sandvik Machining Solutions, säger Klas Forsström, affärsområdeschef för Sandvik Machining Solutions.

Transaktionen förväntas avslutas i mitten av 2018 efter konsultation med arbetsråd och godkännande av berörda myndigheter. Effekten på Sandviks vinst per aktie förväntas initialt att bli neutral till något positiv.

Telefonkonferens

Med anledning av det avsedda förvärvet äger en telefonkonferens rum den 27 april 2018 klockan 13.00 för analytiker, investerare och finansiell media. Telefonkonferensen kommer att sändas direkt på Sandviks hemsida home.sandvik där också telefonnummer och presentationsmaterial finns tillgängliga.

Telefonkonferens:

Sverige: +46 8 566 425 09
UK: +44 203 008 9807
US: +1 8 558 315 944

För ytterligare information kontakta Ann-Sofie Nordh, chef för investerarrelationer, tel. 08 456 1494 eller Martin Blomgren, presschef, Sandvik AB, tel. 070 577 0549.

Stockholm, 27 april 2018

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sandvik är en högteknologisk och global industrikoncern som erbjuder produkter och tjänster som förbättrar kundernas produktivitet, lönsamhet och säkerhet. Vi har världsledande positioner inom utvalda områden – verktyg och verktygssystem för skärande metallbearbetning; maskiner och verktyg, tjänster och tekniska lösningar för gruv- och anläggningsindustrin; produkter i avancerade rostfria stål och speciallegeringar samt produkter för industriell värmning. Koncernen hade 2017 omkring 43 000 anställda och en försäljning på cirka 91 miljarder SEK i över 150 länder i kvarvarande verksamheter.

Metrologic Group
Metrologic Group utvecklar innovativ ledande mjukvara och elektronik för 3D-mätning till koordinatmätmaskiner för kalibrering inom framför allt inom industrier såsom fordon, flyg, transport och medicin. Med mer än 30 års erfarenhet, erbjuder Metrologic sina kunder högpresterande mjukvara för 3D-mätning, erkänd för sin höga noggrannhet, användarvänlighet, bearbetningshastighet och för att vara kompatibel med alla maskiner tillgängliga på marknaden. Bolaget har sitt huvudkontor i Meylan, Frankrike och har dotterbolag i USA, Tyskland, Spanien, Italien, Brasilien och Kina med ett internationellt nätverk av distributörer i mer än 30 länder.