Sandvik bygger ut hårdmetallfabriken i Mexiko

Sandvik bygger ut hårdmetallfabriken i Mexiko Sandvik har beslutat att investera ca 40 MSEK i en utbyggnad av Sandvik Hard Materials hårdmetallfabrik i Mexico City. Genom investeringen ökas produktionskapaciteten inom flera snabbt växande produktområden. I Mexiko tillverkas mikroborrämnen i hårdmetall för elektronikindustrin och stavar för solida hårdmetallverktyg som används inom bl a fordons-, flyg och formbearbetningsindustrin. Vid Mexiko-fabriken tillverkas sedan tidigare också hårdmetallämnen till kulor i kulspetspennor - även det ett tillväxtområde. Antalet anställda kommer att öka med ett 20-tal personer till följd av investeringen. - Genom den nu beslutade utbyggnaden i Mexiko och den tidigare genomförda expansionen vid hårdmetallfabriken i Coventry, England, fortsätter vi vår framgångrika strategi att inrikta verksamheten mot kundsegment som har en högre tillväxttakt än industrin i genomsnitt. Vi är väl positionerade att möta den väntade kraftiga ökningen i efterfrågan under de närmaste åren, säger Sven Flodmark, VD för Sandvik Hard Materials. Sandviken den 23 februari 2001 Sandvik AB; (publ) Ytterligare information kan erhållas av Sven Flodmark, VD för Sandvik Hard Materials, tel 08-726 63 01. Sandvik är en högteknologisk verkstadskoncern med avancerade produkter och en världsledande position inom utvalda områden - verktyg för metallbearbetning, maskiner och verktyg för bergavverkning, rostfritt stål, speciallegeringar, högtemperaturmaterial och processystem. Koncernen har 35 000 anställda i 130 länder och en omsättning på ca 44 miljarder kronor. Sandvik Hard Materials är en sektor inom Sandviks affärsområde Tooling och verksamt inom hela hårdmaterialområdet, från hårdmetall till diamant, inklusive specialkeramer för biotekniska ändamål. Sandvik Hard Materials är världsledande inom produktområdena hårdmetallämnen till verktygstillverkare, komponenter till verkstadsindustrin och avancerade skär- och formverktyg till övrig industri. Omsättningen är ca 1 800 MSEK och antalet anställda 1 400. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/23/20010223BIT00350/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/23/20010223BIT00350/bit0002.pdf

Sandvik-koncernen Sandvik är en högteknologisk och global industrikoncern som erbjuder produkter och tjänster som förbättrar kundernas produktivitet, lönsamhet och säkerhet. Vi har världsledande positioner inom utvalda områden – verktyg och verktygssystem för skärande metallbearbetning; maskiner och verktyg, tjänster och tekniska lösningar för gruv- och anläggningsindustrin; produkter i avancerade rostfria stål och speciallegeringar samt produkter för industriell värmning. Koncernen hade 2016 omkring 43 000 anställda och en försäljning på cirka 82 miljarder SEK i över 150 länder i kvarvarande verksamheter.