Sandvik Coromant varslar 250 personer i Gimo

Sandvik Coromant varslar 250 personer i Gimo Sandvik Coromant har beslutat inleda förhandlingar med den lokala fackliga organisationen för Metall om övertalighet av ca 250 personer vid anläggningarna i Gimo. Varseltiden är sex månader. Allt fler ledande indikatorer pekar på att den svaga utvecklingen i världsekonomin kan bli långvarig. För att möta detta blir en personalminskning nödvändig som en anpassning av kapacitet och resurser till en lägre efterfrågan. Sandviken den 11 december 2001 AB Sandvik Coromant Ytterligare information kan erhållas av Anders Thelin, chef för affärsområdet Sandvik Tooling och VD för Sandvik Coromant, tel 026-26 10 26 och Kjell Söderhäll, platschef, AB Sandvik Coromant Gimoverken, tel 0173-84 248. Sandvik är en högteknologisk verkstadskoncern med avancerade produkter och en världsledande position inom utvalda områden - verktyg för metallbearbetning, maskiner och verktyg för bergavverkning, rostfritt stål, speciallegeringar, högtemperaturmaterial och processystem. Koncernen har 35 000 anställda i 130 länder och en omsättning på ca 44 miljarder kronor. Sandvik Coromant är en sektor inom affärsområdet Sandvik Tooling och världsledande tillverkare av avancerade hårdmetallverktyg och verktygssystem för metallbearbetning. Omsättningen är ca 9 600 MSEK och antalet anställda 7 800. Anläggningarna i Gimo har idag ca 1 600 anställda. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/11/20011211BIT00610/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/11/20011211BIT00610/bit0001.pdf

Sandvik-koncernen Sandvik är en högteknologisk och global industrikoncern som erbjuder produkter och tjänster som förbättrar kundernas produktivitet, lönsamhet och säkerhet. Vi har världsledande positioner inom utvalda områden – verktyg och verktygssystem för skärande metallbearbetning; maskiner och verktyg, tjänster och tekniska lösningar för gruv- och anläggningsindustrin; produkter i avancerade rostfria stål och speciallegeringar samt produkter för industriell värmning. Koncernen hade 2017 omkring 43 000 anställda och en försäljning på cirka 91 miljarder SEK i över 150 länder i kvarvarande verksamheter.