Sandvik CTT expanderar i Storbritannien

Sandvik CTT expanderar i Storbritannien Sandvik CTT har träffat en överenskommelse med det brittiska företaget Angus MacInnes & Co., Helensburgh, Glasgow, om övertagande av försäljningen och marknadsföringen av Prototyps produkter i Storbritannien. Prototyp är ett företag inom Sandvik CTT som producerar fräsar, gängtappar och andra avancerade verktyg i snabbstål och solid hårdmetall för metallbearbetning. Kunderna finns inom bl a fordons-, flyg-, rymd- och medicinteknikindustrin. - Förvärvet av verksamheten från den tidigare agenten i Storbritannien är en del i strategin att etablera egna försäljningskanaler och öka Prototyps marknadsandelar i Europa, säger Håkan Larsson, VD för Sandvik CTT. Sandviken den 27 februari 2001 Sandvik AB; (publ) Ytterligare information kan erhållas av Håkan Larsson, Sandvik CTT, tel 035-16 53 01 Sandvik är en högteknologisk verkstadskoncern med avancerade produkter och en världsledande position inom utvalda områden - verktyg för metallbearbetning, maskiner och verktyg för bergavverkning, rostfritt stål, speciallegeringar, högtemperaturmaterial och processystem. Koncernen har 35 000 anställda i 130 länder och en omsättning på ca 44 miljarder kronor. Sandvik CTT är en sektor inom Sandviks affärsområde Tooling och världens ledande inom snabbstålsverktyg för skärande metallbearbetning och expanderar också kraftigt inom området verktyg i solid hårdmetall. Omsättningen är 3 500 MSEK och antalet anställda 3 700. Prototyp är ett av Sandvik CTT:s globala varumärken. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/27/20010227BIT00460/bit0003.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/27/20010227BIT00460/bit0003.pdf

Sandvik-koncernen Sandvik är en högteknologisk och global industrikoncern som erbjuder produkter och tjänster som förbättrar kundernas produktivitet, lönsamhet och säkerhet. Vi har världsledande positioner inom utvalda områden – verktyg och verktygssystem för skärande metallbearbetning; maskiner och verktyg, tjänster och tekniska lösningar för gruv- och anläggningsindustrin; produkter i avancerade rostfria stål och speciallegeringar samt produkter för industriell värmning. Koncernen hade 2017 omkring 43 000 anställda och en försäljning på cirka 91 miljarder SEK i över 150 länder i kvarvarande verksamheter.