Sandvik får order på utrustning för tunnelbrytning i Schwez

Sandvik får order på utrustning för tunnelbrytning i Schweiz Sandvik Tamrock inom affärsområdet Sandvik Mining and Construction har fått en order som omfattar tunnelbrytning för en ny järnvägsförbindelse i Sankt Gotthardstunneln i de schweiziska alperna. Ordern är värd totalt cirka 150 miljoner kronor. Ordern gäller borriggar i Axera-serien och Toro-lastare till det schweizisk-tysk-italienska samriskföretaget Transco. Av ordervärdet är ungefär en tredjedel servicekontrakt och verktygsavtal. Maskinleveranserna skall ske från hösten 2002 och under 2003. Denna order stärker vår ledande ställning inom anläggningsverksamhet under jord. Vårt koncept att erbjuda kunderna en kombination av högeffektiva produkter och service gör oss väl positionerade för ytterligare marknadsframgångar, säger Anders Ilstam, chef för affärsområdet Sandvik Mining and Construction. Sandviken den 9 augusti 2002 Sandvik Mining and Construction Ytterligare information kan erhållas av Anders Ilstam, Sandvik Mining and Construction, tel 026-26 51 01. Sandvik är en högteknologisk verkstadskoncern med avancerade produkter och en världsledande position inom utvalda områden - verktyg för metallbearbetning, maskiner och verktyg för bergavverkning, rostfritt stål, speciallegeringar, högtemperaturmaterial och processystem. Koncernen har 37 000 anställda i 130 länder och en omsättning på cirka 52 miljarder kronor. Sandvik Mining and Construction är ett affärsområde inom Sandvik- koncernen och världsledande tillverkare av maskiner, verktyg och service för bergbearbetning inom gruvor och anläggningsarbeten. Omsättningen är drygt 14 miljarder kronor och antalet anställda cirka 8 000. Sandvik Tamrock är en affärssektor inom Sandvik Mining and Construction och ledande inom området utrustning, verktyg och service för bergavverkning. Bland produkterna finns riggar för borrning ovan och under jord, lastare och truckar för gruvbrytning och tunnelarbeten, hammare och andra verktyg för demolering samt hårdmetallbestyckade borrverktyg. Omsättningen är 8 miljarder kronor och antalet anställda omkring 4 000. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/09/20020809BIT00210/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/09/20020809BIT00210/wkr0002.pdf

Sandvik-koncernen Sandvik är en högteknologisk och global industrikoncern som erbjuder produkter och tjänster som förbättrar kundernas produktivitet, lönsamhet och säkerhet. Vi har världsledande positioner inom utvalda områden – verktyg och verktygssystem för skärande metallbearbetning; maskiner och verktyg, tjänster och tekniska lösningar för gruv- och anläggningsindustrin; produkter i avancerade rostfria stål och speciallegeringar samt produkter för industriell värmning. Koncernen hade 2017 omkring 43 000 anställda och en försäljning på cirka 91 miljarder SEK i över 150 länder i kvarvarande verksamheter.