Sandvik flyttar bergborrtillverkningen till Sandviken

Sandvik flyttar bergborrtillverkning till Sandviken Sandviks affärsområde Mining and Construction har beslutat att stänga sin enhet för tillverkning av sänkborrningsverktyg i Mexico med ca 60 anställda och flytta verksamheten till Sandvik Tamrock Tools bergborrfabrik i Sandviken som sedan tidigare producerar liknande verktyg. Inför överflyttningen, som sker under 2001, kommer investeringar i nya maskiner och ny teknik på ca 25 MSEK att göras i Sandviken. Ökningen av produktionen innebär att ett 20-tal nya fasta arbetstillfällen och ett 10- tal temporära jobb skapas. - Åtgärden är ett led i vår strategi att skapa färre och större produktionsenheter och därmed öka produktiviteten och ytterligare förbättra konkurrenskraften, säger Anders Ilstam, chef för Sandvik Mining and Construction. Sandviken den 20 februari 2001 Sandvik AB; (publ) Ytterligare information kan erhållas av Anders Ilstam, Sandvik Mining and Construction, tel 026 - 26 51 01. Sandvik är en högteknologisk verkstadskoncern med avancerade produkter och en världsledande position inom utvalda områden - verktyg för metallbearbetning, maskiner och verktyg för bergavverkning, rostfritt stål, speciallegeringar, högtemperaturmaterial och processystem. Koncernen har 35 000 anställda i 130 länder och en omsättning på ca 44 miljarder kronor. Sandvik Mining and Construction är ett affärsområde inom Sandvik-koncernen och världsledande leverantör av maskiner, verktyg och service för bergbearbetning inom gruvor och anläggningsarbeten. Omsättningen är ca 10 miljarder kronor och antalet anställda nära 7 000. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/20/20010220BIT00680/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/20/20010220BIT00680/bit0001.pdf

Sandvik-koncernen Sandvik är en högteknologisk och global industrikoncern som erbjuder produkter och tjänster som förbättrar kundernas produktivitet, lönsamhet och säkerhet. Vi har världsledande positioner inom utvalda områden – verktyg och verktygssystem för skärande metallbearbetning; maskiner och verktyg, tjänster och tekniska lösningar för gruv- och anläggningsindustrin; produkter i avancerade rostfria stål och speciallegeringar samt produkter för industriell värmning. Koncernen hade 2017 omkring 43 000 anställda och en försäljning på cirka 91 miljarder SEK i över 150 länder i kvarvarande verksamheter.