Sandvik genomför framgångrik obligationsemission

Sandvik AB har genomfört en framgångsrik emission av obligationer om 4 miljarder kronor på den svenska kapitalmarknaden. Obligationslånen är utgivna under Sandvik ABs svenska Medium Term Note Program och är jämnt fördelat på två löptider med förfall 14 januari 2020 och 14 januari 2021. Emissionen löper med både fast och rörlig ränta.

- Marknaden har visat ett stort intresse att delta i erbjudandet och vi är mycket nöjda med transaktionen som säkrar långfristig finansiering till goda villkor, säger Anders Örbom, finansdirektör, Sandvik AB.

Danske Bank, Handelsbanken Capital Markets och Nordea Markets agerade tillsammans Joint Bookrunners för transaktionen.

Obligationerna noteras på NASDAQ OMX Stockholm.

Stockholm den 9 Maj 2014

För ytterligare information kontakta Pär Altan, chef för externkommunikation, Sandvik AB, tel. 08 456 12 37 eller Anders Örbom, finansdirektör, Sandvik AB, tel. 08 4561321.

Sandvik är en global industrikoncern med avancerade produkter och en världsledande position inom utvalda områden - verktyg för metallbearbetning, maskiner och verktyg för gruv- och anläggningsindustrin, rostfria material, speciallegeringar, högtemperaturmaterial samt processystem. Koncernen hade 2013 omkring 47 000 medarbetare, representation i 130 länder och en omsättning på cirka 84 000 miljoner kronor.