Sandvik har tecknat avtal om att avyttra Hyperion

Sandvik har tecknat avtal om att avyttra Hyperion till USA-noterade investmentbolaget KKR till ett pris om 4 miljarder kronor.

Hyperion levererar avancerade slitstarka verktyg, applikationer och komponenter i hårda och superhårda material. Hyperion, med cirka 1 400 anställda, har under de senaste tolv månaderna rapporterat intäkter om 3,2 miljarder kronor, vilket representerar 4 % av totala intäkterna för Sandvik-koncernen.

– Jag är nöjd att vi har hittat en ny ägare som kan säkerställa Hyperions fortsatta utveckling. Detta är ett viktigt steg i att fokusera på kärnverksamheter inom Sandvik och avyttringen skapar ytterligare utrymme för tillväxt och expansion av dessa, säger Björn Rosengren, VD och koncernchef för Sandvik.

– Hyperion är känt för hög kvalitet, effektiva produkter och en lojal kundbas. Vi ser en stor möjlighet att stötta företagets fortsatta tillväxt och kundrelationer genom att etablera affären som ett fristående bolag, säger Pete Stavros, ansvarig för KKR's Industrials investeringsteam.

Hyperion kommer att fortsätta att rapporteras inom Other Operations i Sandviks finansiella rapportering tills affären är slutförd. Transaktionen förväntas stängas under första halvåret 2018 under förutsättning av godkännande från berörda myndigheter. Då affären stängs kommer en kapitalvinst att genereras och rapporteras i Sandviks finansiella rapportering.

Intentionen att avyttra Hyperion kommunicerades initialt i ett pressmeddelande den 3 maj 2016.

Stockholm, 8 december 2017

För ytterligare information kontakta Ann-Sofie Nordh, chef för Investerarrelationer, Sandvik AB, tel: 08 456 1494 eller Jessica Alm, kommunikationsdirektör, Sandvik AB, tel: 08 456 1288.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sandvik är en högteknologisk och global industrikoncern som erbjuder produkter och tjänster som förbättrar kundernas produktivitet, lönsamhet och säkerhet. Vi har världsledande positioner inom utvalda områden – verktyg och verktygssystem för skärande metallbearbetning; maskiner och verktyg, tjänster och tekniska lösningar för gruv- och anläggningsindustrin; produkter i avancerade rostfria stål och speciallegeringar samt produkter för industriell värmning. Koncernen hade 2016 omkring 43 000 anställda och en försäljning på cirka 82 miljarder SEK i över 150 länder i kvarvarande verksamheter.