Sandvik konsoliderar Valenite från 12 augusti 2002

Sandvik konsoliderar Valenite från 12 augusti 2002 Sandvik har efter konkurrensmyndigheternas godkännande nu genomfört förvärvet av Valenite enligt överenskommelsen med Milacron Inc., USA. Konsolidering sker från och med den 12 augusti 2002. Valenite är en ledande leverantör av avancerade verktygslösningar för metallbearbetning i Nordamerika. Företaget, med cirka 1 300 anställda, har huvudkontor i Madison Heights, Michigan, USA, och tillverkningsenheter i Syd-Carolina, Michigan och Texas. Försäljningen uppgick år 2001 till omkring 2 000 MSEK (200 MUSD). Köpeskillingen uppgår som tidigare aviserats till 1 750 MSEK (175 MUSD) och goodwill beräknas preliminärt till omkring 1 000 MSEK (100 MUSD). Valenite kommer att ingå som en separat sektor i affärsområdet Sandvik Tooling. Sandviken den 9 augusti 2002 Sandvik AB; (publ) Sandvik är en högteknologisk verkstadskoncern med avancerade produkter och en världsledande position inom utvalda områden - verktyg för metallbearbetning, maskiner och verktyg för bergavverkning, rostfritt stål, speciallegeringar, högtemperaturmaterial och processystem. Koncernen har 37 000 anställda i 130 länder och en omsättning på cirka 52 miljarder kronor. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/09/20020809BIT00770/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/09/20020809BIT00770/wkr0002.pdf

Sandvik-koncernen Sandvik är en högteknologisk och global industrikoncern som erbjuder produkter och tjänster som förbättrar kundernas produktivitet, lönsamhet och säkerhet. Vi har världsledande positioner inom utvalda områden – verktyg och verktygssystem för skärande metallbearbetning; maskiner och verktyg, tjänster och tekniska lösningar för gruv- och anläggningsindustrin; produkter i avancerade rostfria stål och speciallegeringar samt produkter för industriell värmning. Koncernen hade 2017 omkring 43 000 anställda och en försäljning på cirka 91 miljarder SEK i över 150 länder i kvarvarande verksamheter.