Sandvik och Tekniska museet gör gemensam insats för teknikintresset i framtiden

Sandvik inleder ett treårigt samarbete med Tekniska museet i Stockholm och blir museets allra första Innovationspartner. Museet visar upp banbrytande historiska, nutida och potentiella framtida tekniska uppfinningar. Sandvik, med över 150 års erfarenhet av högteknologisk forskning och utveckling, har kontinuerligt kommersialiserat innovationer och gjort det möjligt att idéer blivit produkter.

- Vi är mycket stolta över att bli Tekniska museets Innovationspartner. Vi ser många möjligheter att möta och inspirera barn och ungdomar och att öka deras intresse för ingenjörskap och teknik. Samtidigt kan vi visa hur svensk industri bidrar till den tekniska utvecklingen i samhället, säger Jessica Alm, Sandviks kommunikationsdirektör.

Ett viktigt mål med samarbetet är att främja teknikintresset bland unga och att locka fler att välja en teknisk utbildning. Många barn och ungdomar besöker museet med sina familjer och tar del av den tekniska historien och av vad framtiden kan erbjuda. Genom samarbetet kan de få se att teknik kan vara roligt, utmanande och att man själv kan påverka samhällsutvecklingen.

- Vi ser fram emot möjligheten att bidra till att främja teknikintresset bland unga, inte minst genom samarbetet med museets pedagogiska ”Maker Tour-buss” som besöker utvalda platser i Sverige för att möta barn och ungdomar. Där kan de utföra experiment med pedagoger från museet och upptäckarlusten kan verkligen släppas loss, säger Hanna Meuser, ansvarig för Employer Branding, Sandvik Sverige.

Tillsammans med Tekniska museet ser Sandvik fram emot att främja teknikintresset i samhället.

Stockholm den 6 februari 2017
Sandvik AB

För ytterligare information kontakta Carina Aspenberg, presschef, Sandvik AB, tel. +46 70 616 01 19.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sandvik är en högteknologisk och global industrikoncern som erbjuder produkter och tjänster som förbättrar kundernas produktivitet, lönsamhet och säkerhet. Vi har världsledande positioner inom utvalda områden – verktyg och verktygssystem för skärande metallbearbetning; maskiner och verktyg, tjänster och tekniska lösningar för gruv- och anläggningsindustrin; produkter i avancerade rostfria stål och speciallegeringar samt produkter för industriell värmning. Koncernen hade 2016 omkring 43 000 anställda och en försäljning på cirka 82 miljarder SEK i över 150 länder i kvarvarande verksamheter.