Sandvik tecknar order på maskiner för kolbrytning i Kina

Sandvik har tecknat kontrakt för leverans av 21 bolter miners (maskiner för kontinuerlig brytning och bultning i kol- och mineralgruvor) till det kinesiska företaget Shenhua Shendong. Det totala ordervärdet överstiger 500 MSEK och maskinerna ska levereras under 2012 och 2013.

Shenhua Shendong var det första kolgruveföretaget i Kina att nå en årlig produktionstakt på 100 miljoner ton och 2011 uppnådde företaget 200 miljoner ton med gruvor i Shanxi-provinsen och Inre Mongoliet. Shenhua Shendong är det största dotterbolaget i Shenhua-koncernen.

Sandviks bolter miners har erkänt god prestanda med hög säkerhet i kinesiska kolgruvor. Shenhua Shendong valde Sandviks maskiner med anledning av deras konkurrenskraftiga kombination av hög produktivitet, lång livslängd, låg totalkostnad och hög säkerhet.

– Sandvik har redan 26 bolter miners i drift i Shenhua Shendongs gruvor och ytterligare tre maskiner är under leverans. 2013 kommer flottan med bolter miners från Sandvik hos Shendong att uppgå till 50 maskiner. Detta understryker Sandviks styrka som leverantör av produktiva lösningar till kolindustrin och är i linje med Sandvik Minings långsiktiga strategi, säger Gary Hughes, chef för affärsområdet Sandvik Mining.

Sandviken den 13 mars 2012

Sandvik Aktiebolag (publ)

Informationen lämnades för offentliggörande den 13 mars 2012 kl 10.00.

Sandvik är en global industrikoncern med avancerade produkter och en världsledande position inom utvalda områden - verktyg för metallbearbetning, maskiner och verktyg för gruv- och anläggningsindustrin, rostfria material, speciallegeringar, högtemperaturmaterial samt processystem. Koncernen hade 2011 cirka 50 000 anställda, representation i 130 länder och en omsättning på över 94,000 MSEK.

Sandvik Mining
Sandvik Mining är ett affärsområde inom Sandvik-koncernen och en världsledande leverantör av maskiner, hårdmetallverktyg, service och tekniska lösningar för gruvindustrin. Produktprogrammet omfattar bergborrning, bergavverkning, krossning, lastning och transportlösningar. Omsättningen 2011 var 32 200 MSEK och antalet anställda cirka 13 200 (pro forma, avrundade tal).