Sandviks dotterbolag Kanthal förvärvar världsledande USA-företag

Sandviks dotterbolag Kanthal förvärvar världsledande USA-företag Sandviks dotterbolag Kanthal AB har träffat en överenskommelse om förvärv av det amerikanska företaget MRL Industries, Inc. i Kalifornien som är världens största tillverkare av ugnskassetter för elektronikindustrin. MRL:s omsättning är ca 160 MSEK och antalet anställda 130. Köpet förutsätter godkännande av berörda myndigheter. Kanthal är en världsledande tillverkare av högtemperaturmaterial för bl a elektronikindustrin och har de senaste åren satsat på försäljning av system byggda kring Kanthals värmeelement. Förvärvet av MRL, som tidigare varit en stor kund till Kanthal i USA, är ett led i utvecklingen mot ökad förädlingsgrad och en integration framåt, närmare slutanvändarna. - Genom köpet stärker Kanthal sin kompetens inom en del av industrisektorn i USA där tillväxten förväntas fortsätta. Samtidigt skapas möjligheter för en ökad försäljning till elektronikindustrin även i Asien och Europa, säger Kanthals VD Harry Furuberg. Sandviken den 1 december 1998 Sandvik AB; (publ) Ytterligare information kan erhållas genom Harry Furuberg, VD Kanthal AB, Tfn 0220-215 73. Materialteknikföretaget Kanthal ingår tillsammans med Sandvik Steel i affärsområdet Sandvik Specialty Steels. Kanthal är världsledande leverantör av metalliska och keramiska motståndsmaterial i form av band, tråd och värmeelement för elektrisk uppvärmning av industriugnar och hushållsapparater. Omsättningen 1997 var 2 060 MSEK och antalet anställda ca 1 700. Sandvik-koncernen har totalt 38 000 anställda i 300 bolag i 130 länder. Omsättningen är över 40 miljarder kr. Tre huvudområden: Verktyg för skärande metallbearbetning; Maskiner och verktyg för bergavverkning; Rostfria och höglegerade stål, specialmetaller och värmematerial. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1998/12/01/19981201BIT00100/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1998/12/01/19981201BIT00100/bit0002.pdf

Sandvik-koncernen Sandvik är en högteknologisk och global industrikoncern som erbjuder produkter och tjänster som förbättrar kundernas produktivitet, lönsamhet och säkerhet. Vi har världsledande positioner inom utvalda områden – verktyg och verktygssystem för skärande metallbearbetning; maskiner och verktyg, tjänster och tekniska lösningar för gruv- och anläggningsindustrin; produkter i avancerade rostfria stål och speciallegeringar samt produkter för industriell värmning. Koncernen hade 2017 omkring 43 000 anställda och en försäljning på cirka 91 miljarder SEK i över 150 länder i kvarvarande verksamheter.