Sandviks förvärv av Walter AG godkänns av tysk myndighet

Sandviks förvärv av Walter AG godkänns av tysk myndighet Sandvik aviserade i ett pressmeddelande den 7 september 2001 att koncernen träffat en överenskommelse med huvudägarna i tyska Walter AG om förvärv av aktier som ger ett bestämmande inflytande i bolaget. Förvärvet förutsatte dock godkännande från berörda konkurrensmyndigheter. Den tyska konkurrensmyndigheten Bundeskartellamt har nu godkänt Sandviks förvärv av aktier i Walter AG. Sandvik har därmed för avsikt att fullfölja förvärvet enligt överenskommelsen. Walters verksamhet omfattar verktyg för skärande metallbearbetning, system för verktygs-administration och numeriskt styrda slipmaskiner. Försäljningen år 2001 beräknas uppgå till cirka 300 MEUR och rörelseresultatet till omkring 40 MEUR. Huvudkontoret är baserat i Tübingen, Tyskland och antalet anställda uppgår till 2 000. Cirka 75% av försäljningen sker på marknader utanför Tyskland. Walter AG är noterat på Frankfurt-börsen och ingår i det tyska indexet SDAX. - Godkännandet från den tyska myndigheten är mycket glädjande och ett viktigt steg i den fortsatta processen. Bolaget är välskött och är ett utmärkt komplement till Sandvik-koncernen, säger Clas Åke Hedström, VD och koncernchef för Sandvik AB. Sandviken den 21 december 2001 Sandvik AB; (publ) Ytterligare information kan erhållas av Peter Larson,Vice VD Sandvik AB, tel 026-26 10 60. Sandvik är en högteknologisk verkstadskoncern med avancerade produkter och en världsledande position inom utvalda områden - verktyg för metallbearbetning, maskiner och verktyg för bergavverkning, rostfritt stål, speciallegeringar, högtemperaturmaterial och processystem. Koncernen har 35 000 anställda i 130 länder och en omsättning på ca 44 miljarder kronor. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/21/20011221BIT00010/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/21/20011221BIT00010/bit0001.pdf

Sandvik-koncernen Sandvik är en högteknologisk och global industrikoncern som erbjuder produkter och tjänster som förbättrar kundernas produktivitet, lönsamhet och säkerhet. Vi har världsledande positioner inom utvalda områden – verktyg och verktygssystem för skärande metallbearbetning; maskiner och verktyg, tjänster och tekniska lösningar för gruv- och anläggningsindustrin; produkter i avancerade rostfria stål och speciallegeringar samt produkter för industriell värmning. Koncernen hade 2016 omkring 43 000 anställda och en försäljning på cirka 82 miljarder SEK i över 150 länder i kvarvarande verksamheter.