Sanitec planerar att ersätta befintlig finansieringsstruktur – minskade kostnader och större flexibilitet

Report this content

Sanitec har idag tecknat ett kreditavtal om 275 miljoner euro gällande banklån och en rörelsekredit. Bolaget kommer inom kort att initiera en process för att lösa in bolagets befintliga företagsobligationer om sammanlagt 250 miljoner euro, samt att säga upp den nuvarande prioriterade rörelsekrediten om 50 miljoner euro. Den nya finansieringsstrukturen kommer att minska Sanitec kostnader och skapa större flexibilitet för hantering av likviditeten.

Efter genomförandet  kommer den nya finansieringsstrukturen att minska finansieringskostnaderna med upp till 10 miljoner euro per år, tillika ett ökat resultat per aktie med närmare 0,10 euro, allt annat lika.

Lösenpriset för företagsobligationerna är 101 % av det nominella värdet på 250 miljoner euro (med en rörlig ränta på tre månaders euribor plus 4.75% och förfaller till betalning under 2018). I samband med lösen kommer Sanitec att göra en nedskrivning om cirka 7,5 miljoner euro av kapitaliserade kostnader, vilka uppkom i samband med utgivandet av företagsobligationen.  Andra kvartalets resultat kommer därmed att belastas med totalt cirka 10 miljoner euro i engångskostnader som redovisas i finansnettot. Den totala effekten avseende resultat per aktie under 2014 kommer att vara negativ med cirka 0,05 EUR per aktie.

Den nuvarande finansieringen kommer att ersättas av ett kreditavtal om 275 miljoner euro bestående av banklån samt en rörelsekredit som tillhandahålls av Danske Bank, DNB Bank and Nordea. Avtalstiden är som minst tre år.

“Den nya strukturen kommer att reducera bolagets kostnader samt skapa större flexibilitet, och kommer inte att negativt påverka utdelningskapaciteten till aktieägarna”, säger Sanitecs styrelseordförande Fredrik Cappelen.

Målet är att ha den nya strukturen på plats i slutet av juni 2014.

För ytterliggare information, kontakta:
Niklas Alm
Head of Investor Relations
ir@sanitec.com
mob. 46 76 855 7836

Noora Koikkalainen
Head of Corporate Communications
sanitec.corporation@sanitec.com
tel. 358 10 662 5426

Om Sanitec – “Home of the Bathroom”

Sanitec är ledande inom badrumsporslin i Europa. Vi har en unik portfölj av några av de mest kända varumärkena med djupa rötter i den europeiska marknaden för badrumsprodukter, strategisk positionerade för att adressera den lokala marknaden. Vi har ett passionerat intresse för människörs behov när det gäller kompletta badrumskoncept, och erbjuder produkter som står för garanterad kvalitet, hög innovationsnivå och attraktiv design. Stabila relationer med alla intressenter i värdekedjan och våra unika varumärkesstyrkor främjar vår ledande position samt lojalitet och förtroende bland våra kunder, i vårt nätverk av installatörer och hos slutanvändare av våra produkter.

Sanitec bedriver verksamhet utifrån en integrerad organisation med unik lokal närvaro för att tillhandahålla det bästa när det gäller badrumsprodukter. Under 2013 uppgick nettoomsättningen till 702 miljoner euro. Vårt produktionsnätverk består av 18 produktionsanläggningar runt om i Europa och för närvarande har Sanitec cirka 6.200 medarbetare. Vårt huvudkontor ligger i Helsingfors, Finland. Aktierna i Sanitec Oyj är noterade på NASDAQ OMX Stockholm under kortnamnet ”SNTC”.

För mer information om Sanitec, vänligen besök www.sanitec.com.