Ebbepark tar nästa steg

Ebbepark ska bli framtidens tillväxtmiljö med plats för både bostäder, företag och ett levande stadsliv. Området ska få dubbelt så mycket verksamhetsyta och 600 nya lägenheter. Utvecklingen drivs i samverkan mellan många olika aktörer med de kommunägda fastighetsbolagen Stångåstaden och Sankt Kors i spetsen. Under onsdagen antog Samhällsbyggnadsnämnden detaljplanen för området för granskning.

Området som tidigare hette Wahlbecks Företagspark har ett bra läge mellan city, universitetet och Mjärdevi Science Park. Även närheten till Vallaskogen bidrar till det attraktiva läget. Nu ska området rustas upp och bli en levande stadsmiljö och bjuda in till möten mellan boende, företagare, studenter och linköpingsbor. Här kommer det förutom bostäder och verksamhetslokaler även att finnas butiker, caféer, träningsmöjligheter och kulturarenor. Sedan tidigare finns också djursjukhus, vårdcentral och apotek i området.

– Att detaljplanen nu kan ställas ut för granskning är ett viktigt steg på vägen, säger Johan Kristiansson, vd på Sankt Kors Fastigheter som ska bygga verksamhetslokalerna i området. Vi har idag runt 30 000 kvadratmeter lokaler i området och ska fördubbla det. Vårt uppdrag är att skapa förutsättningar för tillväxt i Linköping och det är precis vad utvecklingen av Ebbepark handlar om.

– Vi ser fram emot att komma igång att bygga de cirka 600 lägenheterna vi ska producera i området, säger Fredrik Törnqvist, vd på Stångåstaden. Det är roligt att kunna erbjuda bostäder som ger den naturliga kopplingen mellan att bo, arbeta och leva i morgondagens hållbara stadsdel.

Byggstart väntas så snart detaljplanen är antagen, förhoppningsvis innan årets slut. Ebbepark kommer att byggas i etapper och beräknas vara färdigt cirka 2022. Sankt Kors och Stångåstaden investerar tillsammans 3 miljarder kronor i utvecklingen av Ebbepark.

Johan Kristiansson, vd Sankt Kors Fastigheter 070-647 58 15

Fredrik Törnqvist, vd Stångåstaden             072-574 93 60