Fritt Wifi utomhus i Ebbepark

Ebbepark ska bli en tillgänglig stadsdel för såväl företag, boende och linköpingsbor i allmänhet. Även om bygget inte är igång händer det saker i parken. Nu har Sankt Kors investerat i fritt Wifi i området så att alla som befinner sig i Ebbepark ska surfa fritt. Linköping Wifi finns sedan tidigare på många publika platser i Linköping.

Det var inför Musikhjälpen i december 2015 som de första delarna av Linköping Wifi lanserades på Stora Torget, Trädgårdstorget, Lilla Torget och i S:t Larsparken.

I Linköpings city betalar kommunen för accesspunkterna som är placerade i de centrala parkerna runt domkyrkan, stadshuset, slottet, Konsert och Kongress samt Trädgårdsföreningen. Fastighetsägarna finansierar de delar av nätet som täcker torgen och handelsstråken i centrum. Sankt Kors har förutom utomhusmiljön i Ebbepark även valt att etablera Linköping Wifi i ett flertal av sina fastigheter, till exempel i Mjärdevi Center, Cleantech Park och Vreta Kluster.

- Vi gör det här för att öka tillgängligheten till nätet, framför allt för besökande till våra hyresgäster. Ebbepark är den första utemiljön vi kopplar upp. Det ska vara en öppen arena och då är det självklart för oss att även erbjuda fri tillgång till internet i hela området, säger Daniel Jonsson, fastighetschef på Sankt Kors.

- Att olika privata och offentliga aktörer tillsammans finansierar och ökar spridningen av Linköping Wifi ser jag som ett bevis på att det finns en samsyn kring vikten av att erbjuda besökare, kunder med mera fri tillgång till internet med hjälp av surfzoner i publika miljöer, säger Fredrik Eriksson, it-strateg på Linköpings kommun och initiativtagare till Linköping Wifi.

Det är enkelt att koppla upp sig och ingen registrering krävs. Däremot är surfhastigheten och hur stor surfpott som en användare får tilldelad begränsad. När surfpotten är uppnådd går surfhastigheten ner. Sedan januari i år har det startats 35 546 sessioner i Linköping WiFi  och användarna har surfat fritt i 1 849 160 minuter.

Daniel Jonsson, fastighetschef Sankt Kors 076-808 18 63
Fredrik Eriksson, it-strateg, Linköpings kommun 076-118 33 53