Namntävlingen för Vallastadens multihus avgjord

Flustret. Där har ni namnet på det multihus som nu har börjat byggas i Vallastaden. Både Anders Hjalmarson och Thomas Persson Vinnersten hade skickat in det som förslag och blev därmed båda vinnare av namntävlingen. De tog gemensamt det första spadtaget på skärtorsdagen genom att symboliskt montera ett fluster i en av de bikupor som kommer att stå på taket till huset.

I början av året utlystes en namntävling för huset och över 100 bidrag lämnades in. En särskild jury med representanter från Tekniska verken, Dukaten Parkering och Vallastaden 2017 har nu utsett två vinnare som lämnat in samma bidrag. Flustret.

Motiveringen lyder:
Det vinnande förslaget har en sinnrik koppling till multihusets funktion som entré till Vallastaden. Förslaget knyter även an till den ekologiska hållbarhet som präglar området och har inspirerats av den biodling som planeras på multihusets tak.

Huset heter Flustret -  som ingången till en bikupa kallas.

Ett multihus värt namnet
Förutom funktionen att erbjuda parkering kommer huset innehålla ett återvinningsrum, transformatorstation, bredbandsnod och en sopsugsterminal som gör att avfallsbilar inte behöver åka in i området. Det kommer finnas laddstolpar för elbilar och tack vare tunnfilmssolceller på fasaden kommer huset generera el till laddningen av bilarna och annan elanvändning i byggnaden.

Huset kommer även att ha en innovativ miljöprofil i andra delar. Till exempel kommer marken vid entréerna och vissa utrymmen i huset att värmas av överskottsvärme från Tekniska verkens kulvertsystem. Delar av fasaden planeras ha växtväggar och på taket kommer det att finnas möjlighet att ha biodling.

– Huset är så mycket mer än ett vanligt parkeringshus, det innehåller fler funktioner som stöder hållbarhetstanken i Vallastaden. Vi ville hitta ett namn som återspeglar detta och det tycker jag verkligen att Flustret gör, säger Matts Skeppstedt på Dukaten Parkering.

Fakta om Flustret
315 p-platser, alla förberedda för laddstolpar
Fasader med tunnfilmssolceller som beräknas generera 55 MWh el per år, motsvarande 11 villors hushållsel
Transformatorstation