PRESSINBJUDAN: Energiforskningskonferens till Linköping

Den 23:e och 24:e mars är Sankt Kors värd för forskarskolan Reesbes vårkonferens. Då samlas ett 50-tal energiforskare och företag från hela landet i Linköping, för att se hur den senaste forskningen kan komma till konkret nytta i stadsutvecklingsprojekt som Ebbepark.

– En av grundidéerna med Ebbepark är att fungera som en testbädd för forskning och utveckling. Här, i den nya stadsdelen, har vi verkligen möjlighet att med forskningens hjälp tänka och göra rätt från början. Därför är vi extra glada för att Reesbe valt att hålla sin konferens här i Linköping, säger Johan Kristiansson.

Sedan snart ett år pågår ett forskningsprojekt i Ebbepark som drivs av Jakob Carlander, industridoktorand vid Reesbe forskarskola. Projektet går ut på att komma fram till riktlinjer som beslutsfattare inom kommunen kan följa när det gäller stadsdelsutveckling. Riktlinjerna ska vara till för att man på ett lättare sätt ska kunna skapa/bygga om stadsdelar så de blir hållbara och energisnåla. Professor Bahram Moshfegh vid Linköpings universitet är Jakobs handledare och även verksam vid Högskolan i Gävle.

– Det är en stor förmån att vara delaktig under en hel stadsutvecklingsprocess, allt ifrån projektering till byggnation och användning av lokalerna. Här har vi möjlighet att testa resurseffektiva lösningar för att se om investeringar i en hållbar stadsdel ger önskad effekt och om det är lönsamt, säger Bahram Moshfegh, professor i energisystem.

Akademi och näringsliv i samverkan
Reesbe är en företagsforskarskola som finansieras av stiftelsen för kunskaps- och kompetensutveckling tillsammans med deltagande företag, där Sankt Kors är ett av dem och delfinansierar Jakob Carlanders femåriga forskning. Här bedrivs företagsnära forskning som leder till nya tekniska och affärsmässiga lösningar.

– Jag är övertygad om att samverkan är nyckeln till framgång för att lösa många av våra samhällsutmaningar. Samverkanstanken är också djupt rotad i Linköpings själ och vi har många goda exempel där universitet, kommun och företag har lyckats gemensamt. Min förhoppning är att den här konferensen leder till ännu mer samverkan som kan bli till konkret samhällsnytta, säger Johan Kristiansson.

Media hälsas välkommen att delta under torsdagens konferens.

Tid: den 23:e mars kl 13.00 – 15.45

Plats: Sankt Kors, Cleantech Park Östergötland, Gjuterigatan 1, Linköping

Program:

13.00                   Forskarskolan FoES, Mats Söderström, Energisystem, Linköpings universitet

13.40                   Användning av IDA ICE och livscykelkostnadsoptimering för att bestämma enerieffektiviseringspotentialen i historiska byggnader, Vlatko Milic  Energisystem Linköpings universitet

14.10                   Effekter av storskalig styrning av fjärrvärme, Tommy Rosén Energisystem Linköpings universitet

14.40                   Paus

15.15                   Framtidsspaning, Sankt Kors

Om Resbee: Reesbe (resurseffektiva energisystem i den byggda miljö) är en företagsforskarskola som drivs av Högskolan i Gävle i samarbete med Mälardalens Högskola och Högskolan i Dalarna. Företagsforskarskolan är ett initiativ som genomförs i nära samarbete med företag i de tre regionerna Gävleborg, Dalarna och Mälardalen och finansieras av KK-stiftelsen tillsammans med deltagande företag.

För mer information kontakta:
Jakob Carlander, doktorand 013-28 47 54
Johan Kristiansson, vd Sankt Kors 070-647 58 15