Sankt Kors senaste fastighetsaffär frigör resurser till Wahlbecks företagspark

Sankt Kors Fastighets AB säljer sin andel värd ca 360 miljoner kronor i Sanktera AB och frigör därmed resurser för fortsatt strategisk utveckling av Wahlbecks företagspark, Vreta Kluster och området kring Linköpings City Airport.

Kommunens fastighetsbolag, Sankt Kors Fastighets AB, säljer sitt 81 procentiga innehav i Sanktera AB vilket innebär att ett stort kapital frigörs till andra viktiga utvecklingsprojekt i kommunen. En av satsningarna är Wahlbecks Företagspark som nu bygger ut och beräknas omfatta en total verksamhetsyta på ca 50 000 m2. Andra strategiskt betydelsefulla utvecklingsområden är exempelvis Vreta Kluster och markområdet kring Linköpings City Airport som Sankt Kors nyligen förvärvat.

– Vår vision är att utvecklingen av Wahlbecks Företagspark ska ha minst lika stor betydelse för Linköping de kommande 20 åren som vår satsning i Mjärdevi Science Park haft under de gångna decennierna. Genom den här försäljningen får vi ett välkommet kapitaltillskott som gör det möjligt att i snabbare tempo utveckla Wahlbecks Företagspark, säger Johan Kristiansson, vd för Sankt Kors.

Försäljningen av Sanktera innebär att bolagets utvecklingsuppdrag i Mjärdevi Science Park nu närmar sig sin slutfas. Sedan första etableringen 1984 bidrar Sankt Kors till det regionala näringslivets utveckling genom att bygga upp och utveckla nya tillväxtmiljöer som sedan säljs vidare till andra fastighetsägare.

– Sankt Kors är en viktig aktör för att ge bra förutsättningar i utvecklingen av näringslivet i Linköping. Den här fastighetsaffären är av stor betydelse för Linköping. Affären ger också Sankt Kors ett kapitaltillskott som underlättar bolagets arbete med att utveckla företagsmiljöer för nya och växande företag säger Paul Lindvall, kommunstyrelsens ordförande.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Sankt Kors Fastighets AB, Johan Kristiansson, vd, tel 0706-47 58 15
Linköpings kommun, Paul Lindvall, kommunstyrelsens ordförande 0702-11 44 82