Diabetesforskare tilldelas sanofi-aventis stipendium

Sanofi-aventis bidrar till folkhälsan genom att stötta oberoende patientnära forskning.

– Vi är stolta över att för tredje året i rad få stimulera klinisk patientnära forskning, säger Margareta Olsson Birgersson, medicinsk chef på sanofi-aventis. Professor Åke Sjöholm vid Södersjukhuset och projektet ”Kan incretinbaserad terapi skydda mot steroid- och fettorsakad diabetes genom beta-cellsprotektion i människa” tilldelas sanofi-aventis stipendium 2009 om 100 000 kr för att möjliggöra en humanstudie där syftet är att studera blodsockerkontroll, insulinproduktion och insulinkänslighet. Projektet är angeläget då det belyser mekanismerna vid fetma- och steroidutlöst diabetes vilket är ett kvantitativt stort kliniskt problem. Om nya läkemedel kan verka genom att angripa patogenetiska mekanismer så har det stor betydelse för behandlingen av dessa patientgrupper. Stipendiet delas ut i anslutning till symposiet ”Nya nationella riktlinjer för diabetesvården” kl. 14:00 sal A5 vid Medicinska Läkarstämman den 25 november. Om sanofi-aventis forskningsstipendier Sanofi-aventis delar i år ut stipendier inom fyra behandlingsområden: diabetes, prostatacancer, förmaksflimmer samt multipel skleros. Stipendiekommittéerna består av representanter för sanofi-aventis och Svenska Cardiologföreningen, Svensk Förening för Diabetologi och Svenska Neurologföreningen.