Inbjudan: Klarar samhället folkhälsan och att förebygga och vårda diabetes?

Sanofi-aventis i Almedalen välkomnar till seminairum: Klarar samhället folkhälsan och att förebygga och vårda diabetes? Vi är glada att i år kunna bidra med tre samtalsseminarier om hjärtvård, diabetes och cancer där Du får tillfälle att lära dig mer om och fundera över hur Sverige ska klara utmaningarna för vården och samhället.

Vårt andra seminarium i år handlar om diabetes. Klarar samhället folkhälsan och att förebygga och vårda diabetes? När: Onsdagen 1 juli kl 13-14, lunchbuffé från 12:15 Var: Almedalens Hotell Moderator: Annika Dopping Diabetes är en av de vanligaste folksjukdomarna. Trots det brister vården av det som förr kallades åldersdiabetes. Bara 6 av 10 patienter når målvärdet. Patienterna blir lidande och även samhället förlorar. - Vad kan göras för att förebygga diabetes och ge patienterna rätt vård? - Ska det spela någon roll var man bor för vilken vård man får? - Krävs mer nationell styrning? - Ska alla svenskar screenas? - Vilket ansvar har patienterna? - Vad borde landstingen göra? - Vilken roll har beslutsfattarna och vad bör de göra? Medverkande vid seminariet Doc Björn Eliasson, Svensk Förening för Diabetologi Dan Andersson, f.d. chefsekonom LO Tobias Krantz (fp), riksdagsledamot Gustav Andersson (c), landstingsråd Catharina Bråkenhielm (s), riksdagsledamot Diabetessköterskorna Caroline Forslund, Tågaborg vårdcentral Helsingborg Marianne Lundberg, Universitetssjukhuset MAS, Malmö Jan Frändfors, ordförande Gotlands Diabetesförening Margareta Olsson Birgersson, Medicinsk chef, sanofi-aventis Seminariet är öppet för alla, så långt platserna räcker. Först till kvarn gäller.

Om oss

Sanofi är ett ledande globalt läkemedelsföretag som identifierar, utvecklar och distribuerar behandlingslösningar som syftar till att förbättra människors liv. Sanofi inriktar sig på sju stora områden: diabetesbehandling, vacciner, innovativa läkemedel, sällsynta sjukdomar, egenvårdsprodukter, utvecklingsmarknader och veterinärmedicin. Sanofi är börsnoterat i Paris (EURONEXT: SAN) och i New York (NYSE: SNY). www.sanofi.se Genzyme är ett av världens ledande bioteknikföretag som 2011 blev ett helägt dotterbolag till Sanofi. Genzyme är känt för sin banbrytande forskning inom lysosomala inlagringssjukdomar och kärnverksamheten är inom genetiska sjukdomar såsom Gauchers sjukdom, Pompes sjukdom, Fabrys sjukdom och MPS-1. Forskning bedrivs också inom Multipel Skleros, Parkinsons sjukdom, Niemann-Pick, Lupus och Cystisk Fibros. www.genzyme.se