Ny upplaga inom grundläggande affärsjuridik

Nu finns den populära Affärsjuridik i praktiken ute i en ny, uppdaterad och uppfräschad andra upplaga. Boken är avsedd för gymnasiet, komvux och eftergymnasiala utbildningar men passar även utmärkt till dig som behöver lära dig mer om att ingå, behålla och avsluta affärer!

Boken förklarar den teoretiska juridiken inom företagande på ett lättbegripligt sätt. Genom många verklighetsanknutna exempel, rättsfall och övningar får läsaren förståelse för de rättsområden som både företagare och privatpersoner möter inom området affärsjuridik.

Med den här boken vill vi ge läsaren lättförståeliga förklaringar och bra handfasta tips på de rättsområden som en företagare kommer i kontakt med i sin verksamhet. Boken har blivit mycket omtyckt av våra elever och studenter och den lättanvända Lärarhandledningen gör det både roligt och intressant att arbeta med läroboken, säger författarna Marie Bråberg och Åsa Svedberg.

Affärsjuridik i praktiken är ett läromedel med en tydlig verklighetsanknytning. Boken ger läsaren kunskap om hur gällande lagar styr affärslivet samtidigt som den skapar förståelse för de juridiska begrepp som förekommer inom olika rättsområden och i det juridiska språket i allmänhet. Stor vikt har lagts vid att läsaren ska känna sig bekväm med det juridiska språket.

Den andra upplagan har fräschats upp layoutmässigt men framför allt har den uppdaterats med den lagstiftning som förändrats eller tillkommit sedan den första upplagan kom. Dessutom har en justering skett på statistiska uppgifter och annat som är föränderligt, exempelvis ansökningsavgifter, lagstadgade kostnader och ersättningar. Förtydliganden har gjorts genom omformuleringar och nya modeller som ska åskådliggöra hur olika juridiska skeenden fungerar.

Boken passar alla som har intresse för företagande, den innehåller många övningar, rättsfall och korsord anpassad för gymnasiet och eftergymnasial utbildning, säger författarna Marie Bråberg och Åsa Svedberg.

Ämnet och kursen affärsjuridik, med sina många rättsområden, är viktigt för alla företagare som är i begrepp att ingå, behålla eller avsluta en affär. Men även den som aldrig har tänkt sig bli företagare har nytta av att läsa boken då jämförande regler mellan företagare och privatpersoner tas upp i ett flertal rättsområden.

Fakta om bokens författare

Marie Bråberg, verksam jurist och utbildare inom näringslivet, och Åsa Svedberg, gymnasielärare i juridik och ekonomi. Båda författarna har mångårig erfarenhet inom respektive område.

Fakta om boken

ISBN 978-91-523-4528-3

Köp boken här!

Affärsjuridik i praktiken ges ut på Sanoma Utbildning. För mer information, recensionsexemplar eller författarintervju kontakta förläggare Amanda Schött Franzén på 08-587 642 2408-587 642 24  eller amanda.schott.franzen@sanomautbildning.se

Med den här boken vill vi ge läsaren lättförståeliga förklaringar och bra handfasta tips på de rättsområden som en företagare kommer i kontakt med i sin verksamhet. Boken har blivit mycket omtyckt av våra elever och studenter och den lättanvända Lärarhandledningen gör det både roligt och intressant att arbeta med läroboken.
Marie Bråberg och Åsa Svedberg, författare
Boken passar alla som har intresse för företagande, den innehåller många övningar, rättsfall och korsord anpassad för gymnasiet och eftergymnasial utbildning.
Marie Bråberg och Åsa Svedberg, författare