Percy Barnevik – on Leadership

Förra året kom Percy Barneviks bok Ledarskap – 200 råd. Där sammanfattar näringslivslegenden sina erfarenheter från ett framgångsrikt yrkesliv. Resultatet är 200 kärnfulla ledarskapsråd till nuvarande och blivande chefer. Nu kommer succéboken på engelska!

Percy Barneviks bok är inget mindre än ett testamente över ett långt och exceptionellt framgångsrikt affärsliv. Den engelska utgåvan är framtagen för att fungera i internationella miljöer, exempelvis på engelskspråkiga kurser eller på företag där koncernspråket är engelska.

Bokens pedagogiska tyngdpunkt ligger på effektivt ledarskap. Det slitna uttrycket ”walk the talk” står enligt Percy Barnevik i centrum för framgångsrikt ledarskap. En ledare ska helst alltid arbeta och kunna sova när och var som helst.

- Min bok skiljer sig från andra ledarskapsböcker genom att bygga på mina egna praktiska erfarenheter, inklusive misstag, under nära femtio år. Bland annat under trettio år som vd och ordförande i några av världens största företag i en rad branscher, säger Percy Barnevik.

Boken täcker bland mycket annat frågor om strategi, krishantering, företagsförvärv, kundbehov, vikten av att vara tillgänglig som ledare och hur ett framgångsrikt team byggs. Barnevik skriver också om internationella frågor - USA, Kina och det forna Östblocket. Bland annat om hur man kan “vinna stort eller förlora stort” i USA, hur skadeståndsadvokaterna håller landet i ett hårt grepp och om den enorma potential författaren ser i före detta kommunistländer.

Percy Barnevik - on Leadership ges ut på Sanoma Utbildning. För recensionsexemplar kontakta förläggare Kristoffer Edshage på kristoffer.edshage@sanomautbildning.se.

Percy Barnevik