Sardus förvärv av Falbygdens Ost slutfört

Sardus förvärv av Falbygdens Ost slutfört Den börsnoterade livsmedelskoncernen Sardus har nu slutfört förvärvet av Falbygdens Ost, som är ett av de ledande företagen inom ostförädling i Sverige. Förvärvet, som är en del av Sardus tillväxtstrategi, innebär att Sardus breddar sin verksamhet från att i huvudsak omfatta tillverkning av köttbaserade pålägg till att även innefatta ost. Sardus konsoliderar Falbygdens ost från 1 oktober 2001, vilket innebär att förvärvet förväntas påverka resultatet för 2001 med ca 0,25 kronor per aktie. Falbygdens Ost omsätter ca 300 miljoner kronor per år och har ca 100 anställda. Efter förvärvet räknar Sardus med en årsomsättning för år 2002 på ca 1,6 miljarder kronor, vilket är en ökning med drygt 25 procent. Antalet anställda kommer att uppgå till ca 700. Det positiva resultatet för tredje kvartalet i år i kombination med tillskottet från Falbygdens Ost understryker vår tidigare lämnade prognos, som pekar på att resultatet för 2001 blir bättre än år 2000, då resultatet uppgick till 75 mkr exklusive SPP-medel. Efter förvärvet består Sardus av Pastejköket, som är marknadsledande på leverpastej i bordsask, Charkdelikatesser, som tillverkar och marknadsför charkprodukter, Dagens Rätt Storkök, som tillhör de ledande leverantörerna av djupfrysta livsmedel till storhushållsmarknaden, 3- stjernet A/S, som är en av Danmarks ledande tillverkare av salami samt Falbygdens Ost. Helsingborg den 29 oktober 2001 AB SARDUS (publ) Ragnar Bringert Verkställande Direktör Närmare upplysningar lämnas av VD Ragnar Bringert, telefon 042-370250 eller 070-593 62 73. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/29/20011029BIT00600/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/29/20011029BIT00600/bit0001.pdf