1,7 miljoner passagerare reste med SAS i januari

SAS positiva utveckling fortsatte under januari med en kabinfaktor som förbättrades för tionde månaden i rad, jämfört med föregående år. Passagerarutvecklingen var stabil och totalt valde 1,7 miljoner passagerare att resa med SAS under januari 2015.

I linje med tidigare kommunicerade planer minskade SAS den totala kapaciteten med 3,5% under januari 2015. Till följd av den lägre kapaciteten minskade SAS totala trafik (RPK) med 1,4% under månaden. Reguljärtrafiken växte med 0,9% under månaden med störst tillväxt på SAS linjer inom Europa och Skandinavien. SAS totala kabinfaktor förbättrades med 1,4 procentenheter till 67,2%.

-       SAS genomför för närvarande stora investeringar i produkterbjudandet vilket fått mycket gott gensvar bland våra kunder. Vi har inlett året med att lansera ett nytt servicekoncept ombord på våra interkontinentala linjer i SAS Business och om drygt en vecka sätter vi vårt första långdistansflygplan med helt ny kabininteriör i trafik. Parallellt jobbar vi intensivt med våra kostnadsåtgärder, som är avgörande för att SAS fortsatt förbättrar konkurrenskraften, säger Rickard Gustafson, VD och koncernchef i SAS.

SAS valutajusterade yield och enhetsintäkt (PASK*) under december 2014 (rapporteras med en månads fördröjning) var 7,6% respektive 10,7% högre än föregående år. Under januari 2015 förväntas en något förbättrad valutajusterad enhetsintäkt jämfört med föregående år.

* PASK definieras som passagerarintäkter dividerat med tillgängliga säteskilometer.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

SAS pressjour, tel +46 8 797 2944