1,8 miljoner passagerare flög med SAS i februari

SAS reguljärtrafik var i nivå med föregående år under februari 2014.

Tillväxten fortsatte på de svenska och norska marknaderna där reguljära trafiken ökade med 3%. Även SAS trafiken på USA-linjerna fortsatte att stiga. Totalt ökade SAS den reguljära kapaciteten under månaden med 3,1%. Kabinfaktor sjönk med 2 procentenheter till 64,8%.

-       Tyvärr kan vi konstatera att våra prognoser för februari har stämt, och vi redovisar svaga trafiktal. När marginalerna pressas blir det än viktigare att vi stärker erbjudandet till våra kärnkunder. Därför har vi nu bland annat genomfört den största förbättringen av vårt Eurobonusprogram sedan introduktion för mer än 20 år sedan. I sammanhanget är det glädjande att våra åtgärder för att återställa punktligheten efter förra årets systemuppdateringar givit resultat och vi är nu tillbaka där vi skall vara med en punktlighet i världsklass, säger Rickard Gustafsson VD och koncernchef

Yielden var under januari 5,2% lägre än föregående år (rapporteras med en månads fördröjning) och PASK* var 7,3% lägre, svagt som förväntat.  Under februari 2014 förväntas förändringen av yield och PASK också att bli negativ.

* Från november 2013 rapporterar SAS PASK istället för RASK. PASK definieras som passagerarintäkter dividerat med reguljär ASK.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

SAS pressjour, tel +46 8 797 2944