2 miljoner passagerare flög med SAS i december

Report this content

I december valde 2 miljoner passagerare att flyga med SAS, vilket är något färre än föregående år. Det beror på SAS 70-årskampanj under hösten 2016 som ledde till rekordhöga trafikvolymer och markant lägre yield. Vid en jämförelse med december 2015 ökade därför antalet resenärer med drygt 3%.

SAS fortsätter att alltmer anpassa destinationer och avgångar efter säsongsförändringarna i efterfrågan bland de som reser ofta. Under december ökade vi därför produktionen på de mer säsongsbetonade linjerna i Europa under framförallt julhelgen. Förändringen togs emot positivt och antalet resenärer ökade under månaden med 7% på dessa linjer.

SAS ökade den totala kapaciteten i december med 0,4% och trafiken minskade med cirka 4%, vilket resulterade i en kabinfaktor på knappt 70%, drygt 3 procentenheter lägre än december 2016.

Trafiken på SAS linjer i Europa och Skandinavien sjönk marginellt samtidigt som kapaciteten ökade med 3%. På de interkontinentala linjerna ökade SAS kapaciteten med 1% och trafiken minskade med nästan 6%.

• Det är glädjande att fler resenärer än någonsin tidigare valde att flyga med SAS under 2017. Den framgångsrika anpassningen av nätverket har starkt bidragit till att de som reser ofta ökat sitt resande med SAS och att vår lönsamhet stärkts, säger Rickard Gustafson, VD och koncernchef i SAS.

Den valutajusterade yielden^ ökade med 5% och PASK* var oförändrad under december 2017 jämfört med december 2016.

^ Yielden definieras som passagerarintäkter dividerat med betalda passagerarkilometer, RPK, exklusive charter.

* PASK definieras som passagerarintäkter dividerat med erbjudna stolskilometer, ASK, exklusive charter.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

SAS pressjour, tel +46 8 797 29 44