All Nippon Airways ny medlem i Star Alliance

All Nippon Airways ny medlem i Star Alliance Det japanska flygbolaget All Nippon Airways (ANA), världens sjätte största flygbolag, blir den nionde medlemmen i Star Alliance. ANA ansluter sig 1999 till de sex ursprungliga Star Alliance-bolagen, Air Canada, Lufthansa, SAS, Thai Airways International, United Airlines och Varig Brazilian Airlines. Nästa år blir också Air New Zealand och Ansett Australia medlemmar. För kunder kommer ANAs medlemsskap i Star Alliance att innebära bättre anslutningar till ett stort antal viktiga affärsdestinationer i Japan. ANA är Japans största inrikesbolag med det mest omfattande linjenätet. -Beslutet att gå med i Star Alliance var för oss det första steget mot att kunna erbjuda smidiga och enkla resemöjligheter över hela världen, säger Kichisaburo Nomura, VD och koncernchef i ANA. -Vi tror att det kommer att innebära stora fördelar för såväl våra egna som för Star Alliance's kunder. De sex vd i de ursprungliga Star Alliance-bolagen - R. Lamar Durrett, Air Canada, Gerald Greenwald, United Airlines, Fernando Pinto, Varig, Jan Stenberg, SAS, Thamnoon Wanglee, Thai och Jürgen Weber, Lufthansa - påpekar i ett gemensamt uttalande att alliansen, som grundades i maj 1997, har ett stort försprång i förhållande till konkurrenterna. "Vi har för avsikt att behålla det försprånget gentemot andra allianser som börjar ta form. Med nio samarbetande flygbolag blir det möjligt att ge ännu bättre service till ännu fler passagerare" heter det i uttalandet. Resande med bolag i Star Alliance kan samla och utnyttja bonuspoäng hos samtliga i alliansen och poängen kan även utnyttjas för uppgradering i det bonusprogram man är medlem i. Affärsresenärer har tillgång till bolagens flygplatslounger världen över. Tidtabeller koordineras och faciliteter flyttas ihop för att resan ska bli så friktionsfri som möjligt för passagerarna. ANAs flotta omfattar 143 flygplan av typerna Boeing och Airbus. 1997 var antalet passagerare drygt 40 miljoner. ANA har närmare 600 inrikesflygningar per dag till 35 destinationer i hela öriket och det internationella linjenätet omfattar 29 städer i 15 länder. Flygbolagen inom Star Alliance trafikerar idag mer än 640 destinationer över hela världen. I genomsnitt lyfter ett Star Alliance-flygplan var femtonde sekund dygnet runt. När ANA, Air New Zealand och Ansett ansluter till alliansen 1999, kommer den globala räckvidden i Star Alliance att öka till drygt 700 destinationer. För ytterligare information: Knut Løvstuhagen, SAS Corporate Communications, 08/797 23 06 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/28/20030728BIT00510/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/28/20030728BIT00510/wkr0002.pdf

SAS is a member of Star Alliance™ and can together with 27 partners offer more than 18,500 daily flights to over 1,300 destinations around the world in over 193 countries.