Analysen klar: SAS behåller sin hotellverksamhet

Analysen klar: SAS BEHÅLLER SIN HOTELLVERKSAMHET SAS behåller dotterbolaget SAS International Hotels (SIH) och ska fortsätta att utveckla verksamheten. Hotellbolaget, som driver kedjan Radisson SAS Hotels Worldwide, ska framöver först och främst satsa på drift av hotell, med mindre kapital bundet i egendomar. Detta är slutsaten av den genomgång av hotellverksamheten som SAS har genomfört. Sedan SAS international Hotels 1994 fick ensamrätt på Radisson-varumärket i Europa, Mellanöstern och Nordafrika har SIH upplevt en kraftig och mycket framgångsrik utveckling. Antalet hotell har ökat från 29 år 1994 till 100 vid utgången av fjolåret. Beståndet omfattar sex hotell som ägs av SIH, resten består av enheter som leasas, drivs på management-kontrakt och franchise-avtal. Under analysens gång har flera intressenter visat intresse för att förvärva SIH. Analysen visar emellertid att det är såväl i aktieägarnas intresse som för SIHs verksamhets bästa att SAS fortsätter att vidareutveckla den operativa hotellverksamheten. SIH har ett bra utgångsläge för vidare tillväxt genom att utnyttja den kritiska massa och det erkännande som varumärket har uppnått. SAS är av den uppfattningen att värdet av SIH kommer att öka med en stark fokusering på hotelldrift, och mindre kapitalexponering, bland annat på egendomssidan. - SIH har under de senaste åren utvecklats över våra förväntningar, säger SAS VD och koncernchef Jan Stenberg. -Jag är övertygad om att strategin med att utveckla SIH som ett operativt företag kommer att visa sig lyckad också under kommande år, samtidigt som den är förenlig med SAS' övergripande strategi att koncentrera kapitalresurserna till flygverksamheten. För ytterligare information: Gunnar Reitan, Executive VP & CFO, tel. 08/797 28 44 Benny Zakrisson, VP Corporate Advisory, tel. 08/797 43 97 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/30/20030730BIT00400/wkr0001.DOC http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/30/20030730BIT00400/wkr0002.pdf

SAS is a member of Star Alliance™ and can together with 27 partners offer more than 18,500 daily flights to over 1,300 destinations around the world in over 193 countries.