Austrian Airlines Group ny medlem i Star Alliance

Austrian Airlines Group ny medlem i Star Alliance Star Alliance, den globala flygalliansen, fortsätter att växa. I går blev Austrian Airlines Group den 10:e medlemmen i Star Alliance. Austrian Airlines Group består av de tre flygbolagen Austrian Airlines, Lauda Air och Tyrolean Airways. Den nya medlemmen förstärker alliansens linjenätet i östra och sydöstra delarna av Europa samt i Mellanöstern. Austrian Airlines Group erbjuder idag ett linjenät med mer än 120 destinationer i 67 länder. Flygplansflottan uppgår till 90 flygplan och årligen transporterar Austrian Airlines Group cirka 8 miljoner passagerare på totalt 410 dagliga flygningar. Medlemmarna i Star Alliance är alla ledande flygoperatörer i sina respektive regioner. Star Alliance består idag av SAS, Air Canada, Air New Zealand, ANA All Nippon Airways, Ansett Australia, Austrian Airlines Group, Lufthansa, Thai Airways International, United Airlines och Varig Brazilian Airlines. I april månad blir Singapore Airlines ny medlem i alliansen och senare under år 2000 Mexicana Airlines och British Midland Airways. Med den nya medlemmarna under år 2000 utökar Star Alliance sitt linjenät till mer än 800 destinationer i 130 länder. För ytterligare information kontakta: Gunther Sollinger, Director Partnership and Alliances, SAS Tel: +46 8 797 5487 Mobil: +46 79 997 5487 SAS CORPORATE COMMUNICATIONS ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/27/20000327BIT00770/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/27/20000327BIT00770/bit0002.pdf

SAS is a member of Star Alliance™ and can together with 27 partners offer more than 18,400 daily flights to over 1,300 destinations around the world in over 191 countries.